läbimõeldud programm
Märgis nr 36

Sihtrühm: 7.-9.klass

Rühma suurus: kuni 24 õpilast

Kestus: 3 akadeemilist tundi

Toimumiskoht: Tartu loodusmaja klass ja pargi kivirada

 

Lühitutvustus: 

Programmi käigus saadakse teada, kuidas kivimid tekivad, millest nad koosnevad ja miks murenevad, millised Eestis leiduvatest settekivimitest on maavarad ja millised probleemid kaasnevad nende kaevandamisega. Praktiliste tööde käigus õpitakse põgusalt tundma tähtsamaid kivimit moodustavaid mineraale, tard- ja moondekivimite enamlevinud tüüpe, kivimite murenemisel tekkivat settematerjali, Eesti aluspõhja settekivimeid ja neis leiduvaid Vanaaegkonna fossiile, eesti maavarasid. Tutvutakse Eesti geoloogilise kaardi ja geokronoloogilise tabeliga ning loodusmaja pargi rändkivide rajaga. Programmi on võimalik kohandada vastavalt osaleja soovile.

 

 

läbimõeldud programm
Märgis nr 135

Sihtrühm: 7.-9.klass

Rühma suurus: kuni 24 õpilast

Kestus: 3 akadeemilist tundi

Toimumiskoht: Tartu loodusmaja klass ja park

 

Lühitutvustus:

Programmi kestel õpitakse kaardi lugemist, silmamõõdulist ja lihtsamate instrumentidega maastikuelementide mõõtmist ning plaani joonistamist looduses. Võimalik korraldada nii paaris- kui rühmatööd või individuaalselt ülesannete täitmist. Loodusõpetuse, geograafia ja matemaatika kursuste lõimimine.

Eesmärk: õpilased oskavad lugeda kaarti ja plaani, oskavad hinnata kaugusi ja kõrgusi looduses silmamõõduliselt ning kasutada lihtsamaid mõõdistamisvõtteid, teavad kuidas looduses orienteeruda ja miks on vaja maa-ala plaani keskkonna kujundamiseks. Õpilased oskavad hinnata ja mõõta puu kõrgust, veekogu pindalat.

läbimõeldud programm
Märgis nr 136

Sihtrühm: 7.–9. klass

Rühma suurus: kuni 24 õpilast

Kestus: 3 akadeemilist tundi

Koht: Tartu loodusmaja või koolis kohapeal

 

Lühitutvustus: 

Esitluste, katsete ja arutluste kaudu omandavad õpilased teadmisi energialiikidest, taimede ja loomade energeetilistest protsessidest ja toidu energiast. Õpilased saavad teada, kuidas saab toitu valides olla ressursisäästlikum ja loodushoidlikum.

Eesmärk: Õpilased teavad, kust tuleb toidu sisse energia, miks on üks toiduaine parem kui teine ja kuidas saab toitu valides olla loodust säästvam. Õpilased oskavad korraldada katseid, teha
vaatlusandmete põhjal graafikuid ja diagramme, neid lugeda ja teha järeldusi. Õpilased saavad teada, kuidas teha toidukorvi koostamisel paremaid valikuid ja olla säästlik tarbija.

läbimõeldud programm
Märgis nr 40

Sihtrühm: III kooliaste, soovitavalt 7. klass

Rühma suurus: optimaalne kuni 24 õpilast, maksimaalne kuni 28 õpilast

Kestus ja aeg: 3 akadeemilist tundi. Eelistatud toimumisaeg oktoober-märts

Toimumiskoht: Tartu loodusmaja klass või erandkorras kohapeal koolis

Lühitutvustus:

Programm tutvustab esitluse, erinevate praktiliste tööde, vaatluste ja ülesannete kaudu kalade välis- ja siseehitust, elupaikade ja eluviiside seoseid, kalade meeli, toitumist ja kaitset ning Eesti kalade mitmekesisust. Tutvutakse päris kalade baasil vähemalt 15 Eesti kalaliigiga ja erinevatest kaladest valmistatud roogadega. Väikestes (3 õpilast) rühmades viiakse läbi kala põhjalik välis- ja siseehituse uurimine, 6 kalaliigi soomuste suurendusega vaatamine ja võrdlemine, elusate akvaariumikalade vaatlus, kaitsealuse sägaga tutvumine. Programm lõpeb viktoriiniga.

läbimõeldud programm
Märgis nr 28

Sihtrühm: 7.-9.klass

Rühma suurus: optimaalne 24 õpilast, maksimaalselt 32 õpilast

Kestus ja aeg: 3 akadeemilist tundi. Eelistatud toimumisaeg külmematel kuudel

Toimumiskoht: Tartu loodusmaja klass ja maja ümbrus

Lühitutvustus:

Sooja maja programm on energeetika teemaline loodusainete praktikum, mille käigus õpitakse maja soojapidavuse põhimõtteid. Praktikumi esimene osa toimub spetsiaalsete maja makettidega, mille õpilased mõõtmisteks ette valmistavad ning seejärel nende soojenemist jälgivad. Kogutud andmete põhjal viiakse läbi katsetulemuste analüüs, võrreldakse rühmade tulemusi ning tehakse järeldused materjalide soojusjuhtivuse ja soojuse liikumise kohta. Praktikumi teises osas mõõdavad lapsed soojuskaameratega enda koolimajas soojuslekke kohti, õppides sellega soojusülekande põhimõtteid ja tehes järeldusi enda koolimaja ehituskvaliteedi kohta.

läbimõeldud programm
Märgis nr 43

Sihtrühm: 7.-9.klass

Rühma suurus: kuni 24 õpilast

Kestus: 3 akadeemilist tundi

Toimumiskoht: Tartu loodusmaja klass ja talveaed

 

Lühitutvustus:

Õppeprogrammis osalejad saavad teadmisi liikide levimisest Maal minevikus ning tänapäeval kliimamuutuse valguses, liikide omavahelistest suhetest, Maal aset leidnud suurtest liikide väljasuremislainetest ning inimese osatähtsusest liikide levimisel. Õpilased läbivad kaheksa praktilist tööpunkti, saades teadmisi ohtlike võõrliikide levimise ning mõjust kohalikele kooslustele, tutvuvad ohustatud liikide kaitsetegevusega euroopa naaritsa näitel, tutvuvad Tartu loodusmajas elavate lemmikloomadega, kellest osad liigid kuuluvad samuti ohtlike võõrliikide nimekirja. Praktilise tööna läbitakse liikide levimise katse laeva ballastveega. Programmis kasutatakse ka loomanahku (hunt, rebane, kährik, mink, euroopa naarits) ja lindude (valgepõsk-lagle,
mustlagle) topiseid.

läbimõeldud programm
Märgis nr 50

Sihtrühm: 7.–9. klass

Rühma suurus: optimaalne kuni 24 õpilast, maksimaalselt kuni 28 õpilast

Kestus ja aeg: 3 akadeemilist tundi. Eelistatud toimumisaeg oktoober-märts

Toimumiskoht: Tartu loodusmaja klass või kohapeal koolis

Lühitutvustus:

Programm pakub võimalust tutvuda erinevate praktiliste tööde, vaatluste ja ülesannete kaudu Läänemere ökosüsteemi, probleemide, kaitse ja elustikuga. 3-4 liikmelistes rühmades töötades läbitakse üheksa erinevat Läänemere teemalist tööpunkti, täites ka töölehte. Tööpunktides analüüsitakse soolsuse mõju elustiku levikule Läänemeres, tutvutakse erinevate Läänemere kaladega ja nende kohastumustega ning eluviisiga. Koostatakse Läänemere elustiku toitumisahelaid ja määratakse selgrootuid; tutvutakse võõrliikide ja nende mõjuga; uuritakse õlireostust ja selle likvideerimise võimalusi; tutvutakse Läänemere hüljestega, Läänemere perioodide ja nende eripäradega. Käsitletakse mikroplasti mõju mereelustikule ja selle vältimise võimalusi. Vaadatakse lühikesi videoklippe erinevatel Läänemere teemadel ja hülgekaamere hooajal jälgitakse hetkeolukorda hallhüljeste koloonias. Arutletakse kliimamuutuse mõju üle Läänemere ökosüsteemile.

läbimõeldud programm
Märgis nr 31

Sihtrühm: III kooliaste, eelkõige 8. klass

Rühma suurus: optimaalne kuni 24 õpilast, maksimaalne 28 õpilast

Kestus ja aeg: 3 akadeemilist tundi. Eelistatud toimumisaeg oktoober-märts

Toimumiskoht: Tartu loodusmaja koolitustuba ja köök

Lühitutvustus:

Seeneprogramm pakub võimalust tutvuda erinevate praktiliste tööde, vaatluste, ülesannete, kokkamise ja degusteerimise kaudu seeneriigi erinevate külgedega. Läbitakse väikeste töörühmadega üheksa erinevat seeneteemalist tööpunkti, täites ka töölehte. Tööpunktides võrreldakse seeni taimede ja loomadega; tutvutakse pärmseente, hallitusseente, erinevate puuseente ja nende tekitatud puidumädanikega; vaadatakse suurendusega šampinjoni viljakeha, mütseeli, eoslehti ja eoseid; vaadeldakse sümbiootilisi mükoriisaseeni männi juurtel ja samblikupreparaati narmassamblikust; uuritakse erinevaid torikulistest tehtud seenepabereid ja erinevate seentega värvitud lõngu; jälgitakse ja mõtestatakse protsesse kerkivas taignas ja käärivas vesilukuga suhkruvedelikus; tutvutakse seente kasutusvõimalustega erinevates valdkondades. Edasi tegutsetakse köögis, valmistatakse mõned lihtsamad seeneroad ja degusteeritakse neid. Programm lõpeb väitlusega seente kasulike ja kahjulike külgede teemal.

läbimõeldud programm
Märgis nr 34

Sihtrühm: 7.–9. klass

Rühma suurus: kuni 24 õpilast

Kestus: 2 akadeemilist tundi

Toimumiskoht: Tartu loodusmaja või koolis kohapeal

 

Lühitutvustus:

Uurimuslik õpe ruumi kliimaga tutvumiseks. Õpilased saavad teada siseruumi tingimuste mõjust meie tervisele ja ruumi erinevate kliimaparameetrite mõõtmine.

Eesmärk:  Õpilased saavad praktiliste uuringute abil teada, missugused on tervislikud tingimused siseruumi õhu süsihappegaasi ja niiskuse sisalduse ning temperatuuri ja valgustingimuste näitajate põhjal. Omandavad instrumentide kasutamise ja graafikute koostamise ning analüüsimise oskuse. Oskavad väärtustada tervislikku keskkonda ja teavad, kuidas saab seda mõjutada.

Sihtrühm: 7.–9. klass

Rühma suurus: kuni 24 õpilast

Kestus ja aeg: 3 akadeemilist tundi, toimumise aeg: september-oktoober, aprill-juuni.

Toimumiskoht: Tartu loodusmaja klass, koolis kohapeal või talus

Lühitutvustus:

“Kahe mulla keemiline analüüs ja võrdlus” pakub praktilist tegevust mahepõllumajanduse ja tavapõllumajanduse muldade uurimiseks ja võrdlemiseks. Tehakse läbi teadusliku uurimistöö kõik etapid ning analüüsitakse oma tegevust. Tegemist on laboratoorse tööga muldade keemilise koostise analüüsimiseks ja võrdlemiseks.