Rohelise kooli programm – Seminarid

Tartu loodusmaja korraldab ka 2023/24 õa Rohelise kooli programmiga liitunud õppeasutustele võrgustiku seminare. Rohelise kooli võrgustiku tegevusi, sh seminaride läbiviimist toetab SA Keskkonnainvesteeringute Keskus. Lõuna-Eesti õppeasutustele pakutakse seminaridel osalemise võimalust ka Tartu 2024 “Kasvades oma toiduga” projekti koostööna.

Seminaridel kasutatud ettekanded, videod jms on leitavad “Liikmele (piiratud ligipääs)”

EcoSchools programmi üldjuht FEE programmiga liitunud õppeasutustele ingliskeelseid koolituskursusi FEE Akadeemias. 2023/2024 a koolituskursuse seas on näiteks “GAIA 20:30 Biodiversity Course” (maht 6-8h), “GAIA 20:30 Pollution Course” (maht 7-9 h), “Strategies to Advance Circular Economy” (maht 10-12 h), “Understanding Environmental Education and education for Sustainable Development (maht 5-6h). Täpsem teave, sh toimumise aegu vaata siit.

OSALE

Selle talve ja kevade võrgustiku veebiseminarid on pühendatud omavahelistele kogemuste jagamisele Rohelise kooli teemade käsitlemisel õppetöös ja kooli-/lasteaiaelus.

10. Rohelise kooli teemad “toit” ja “jäätmed”
12.03 kell 13-14:30 lasteaedade veebseminar

Kogemusi jagavad:

Kohila Lasteaed Sipsik – toidu raiskamise vähendamiseks avas lasteaed oma toidukapi. Algatus innustab nii lapsi kui ka nende vanemaid. Päeva jooksul üle jäänud toit pakitakse klaaspurkidesse, et lastele järele saabuvad vanemad saaksid sealt soovi korral endale õhtuks juba valmis toidu kaasa haarata. Tühja purgi toob pere lasteaeda tagasi.

Pärnu Lasteaed Trall – lasteaial on käsil Rimi kaasava eelarve projekt “Tervislikult maitsev lapsepõlv” ja  laste toitumisharjumuste parandamiseks ning toidulaua mitmekesistamiseks kasutatakse Meelte Kooli võtteid.

Tallinna Lasteaed Sipsik – Lasteaias Sipsik on kujunenud heaks tavaks lõpetada õppeaasta perepäevaga, kus kutsutakse personali, lapsi ja lapsevanemaid ühiselt aega veetma. Teada on, et laste toitumisharjumuste kujundamine annab parima tulemuse just koostöös lapsevanematega, nii otsustasime korraldada õppeaasta lõpetuseks traditsioonilise perepäeva raames Sipsiku toidutänava.

Tallinna Lasteaed Sinilind –  Toiduteemalised katsed ülemajalises aardejahis.

Registreeru siin

13.03 kell 15-16:30 koolide veebseminar

Kogemusi jagavad

Värska Gümnaasium – tutvustavad “Mahe ja muhe köögiprojekti” – mahetoidu kasutamine koolitoidus kõigis valla koolides ja lasteaedade, samuti pälvisid just nemad Taimse Teisipäeva eritunnustuse Rohelise kooli võrgustikus.

Vasalemma Kool – just kooli initsiatiivil sai alguse kogukonna toidukapp Vasalemmas. Kuidas see praktiliselt käis ja milline on kapi täitjate ja kasutajate kogemus?

HETKEL VEEL ÜKS VABA AEG KOGEMUSTE JAGAMISEKS!

Registreeru siin

11. Rohelise kooli teemad “elurikkus” ja “õueala”
9.04 kell 15-16:30 koolide veebseminar

Registreeru siin

10.04 kell 13-14:30 lasteaiad

Registreeru siin

Aprillis-mais toimuvad ka päris seminarid ja võimalik, et lisandub mõni veebikohtumine.

12. Rohelise kooli õpetajaseminar “Jõevaatlused ja vee-elurikkus” 30.04 Kohila Gümnaasiumus

Seminarile ootame õpetajaid, kes on huvitatud oma õpilastega vee-elustiku uurimisest. Kohila Gümnaasiumi õpetaja Triinu Tõrv tutvustab nende vee-elustiku projekti, mis ühendab Rohelise Kooli, Sinise Kooli (NEBS) ja UNESCO Ühendkoolide Läänemere projekti (BSP) eesmärke ja tegevusi.

Triinu tutvustab seda, mis Kohilas on tehtud, mida oma jõe kohta teada on saadud, milliste murekohtade otsa ollakse komistanud ja kuidas edasi võiks minna. Seejärel kogutakse kooli hoovis asuvast jõest proovid ja liigutakse laborisse. Sorteerime makroselgrootud ja õpime suuremaid rühmi eristama. Võtame ka planktoni proovi ja uurime mikroskoobi all nähtavat elu.

Triinu tutvustab enda jaoks kokku pandud pildimaterjali ja tegemisel olevat kodulehte, mis nende leitud elukaid tutvustab. (https://sites.google.com/view/triinu-elustik ). Tutvustatakse ka valitud äppe, mis liikide määramisel teid aidata võiksid. Vaatame, kui oluline on osata oma telefoniga loomakestest pilte teha ja kuidas pilte pärast kasutada saaksime. Kuidas saame panustada oma kooliga kodanikuteadusesse. Vaatame PlutoF platvormi ja nende äppi PlutoFGo. Saame valitud leiud kohe andmebaasi üles laadida.

13. Rohelise kooli õpetajaseminar “Mesilased kooliaias”

Toimunud seminarid 2023/24 õppeaastal

9. Rohelise kooli teemad “vesi” ja “meri”
13.02 kell 15-16:30 koolide veebseminar

Veebinaril tutvustasid oma tegevusi:

  • Tartu loodusmaja huvikool: õpetaja Pille-Riin Pärnsalu  on koostanud Peipsi järve õpimapi ja metoodikavihiku, mille abil saab õpetada Peipsi piirkonna jaoks olulisi keskkonna ja säästva arengu teemasid. Veebinaril osalejatele saadame soovi korral ka paberkandjal õpimapi.
  • Kohila Gümnaasium: õpetaja Triinu Tõrv tutvustab koostöös Keskkonnaameti spetsialistide ja loodusainete õpetajatega 5. ja 8. klasside õpilastele läbiviidud vee –elustiku uurimist ja liikide määramist. Keila jõest leitud ja määratud liigid pandi ka PlutoF keskkonda. Määratud liikide abil saadi teada seda, et Keila jõe vee seisund Kohilas on hea, sest siin elavad valdavalt liigid, kes elavad puhtas vees ja mõned liigid, kes taluvad mõõdukat stressi. 30. aprillil kavandame ka õpetajate õppepäeva Kohilas kohapeal.

15.02 kell 13-14:30 lasteaedade veebseminar

Veebiseminaril tutvustasid oma tegevusi:

  • Luunja LA Midrimaa: Luunja LA Midrimaa õpetajad Annika Kallas, Heili Kajaste, Ave Salu ja Ksenija Helm tutvustavad, kuidas nad lõimisid lasteaia poolt valitud Rohelise Kooli aasta teema Vesi oma rühmade projektidesse, mille huvi ja teema tuli lastelt endilt. Kuna sügisel alustati tegevust oma vastrenoveeritud majas, siis tutvuti koos lastega Luunja ümbruse keskkonnaga, sealhulgas sealt läbivoolava Emajõega. Midrilindude projekt nov-dets oli „Vesi suured laevad kannab, vesi meile toitu annab“ ja Midrimõmmidel sept-okt „Vee-uurijad“.
  • Pirita Lasteaed: „Kullerkupu“ projekt „Vesi“ sai alguse laste suurest huvist vee vastu. Toas käsi pestes ja vett juues, õues liivamängudes ja mudaköögis. Lastele meeldis, et veega saab nii palju põnevaid tegevusi teha. Vesi teeb kuiva liiva märjaks ja siis saab liivavormi meisterdada, vesi teeb käed puhtaks, vesi on õues veelompides ja vett sajab taevast pilve seest alla ja vee sees on nii mõnus ujuda
  • Rannamõisa Lasteaed: õpetajad  Merike Niibek ja Ea Jaanimägi tutvustavad kogu õppeaastat väldanud ülemajalist projekti “Meie Läänemeri” – kuidas projekt aasta jooksul arenes, kuidas käsitlesime projekti käigus erinevaid teemasid nagu Läänemere elukeskkond, inimtegevus merel, mereteadus, merekunst ja meremuistendid. Tutvustame, kuidas lõimisime meretemaatika erinevate õppevaldkondadega ja sidusime maailmahariduslike teemadega ning millised olid kogu maja ühised väljundid

8. Kogemused eTwinningu, Erasmus+ jt koostööprojektidega
Uue aasta esimesed veebiseminarid tutvustavad meile koolide ja lasteaedade võimalusi keskkonnahariduse alaseks koostööks:
1. eTwinning – lasteaia-, üldharidus- ja kutsekoolide õpetajatele mõeldud virtuaalne platvorm ning koostöövõrgustik. See võimaldab õppida nii Eesti kui ka välismaa kolleegidelt, jagada häid kogemusi ning osaleda koos lastega rahvusvahelistes õpiprojektides. Koostööd saab teha üle 40 riigi kooli või lasteaiaga üle Euroopa.
2. Erasmus+ – programm toetab haridus-, noorte- ja spordivaldkonna algatusi, mis aitavad kaasa keskkonnasäästlikkusele, kaasavama ühiskonna loomisele, kodanikuaktiivsuse ja noorte osaluse tõstmisele ning ümberkorraldustele ELis ja rahvusvaheliselt. Õpirändeprojektide taotlusvooru tähtaeg on 20. veebruar ning koostööprojektide tähtaeg 5. Märts.
3. FEE partnerotsingu võimalused
Lisaks jagavad kummalgi veebiseminaril oma kogemusi koostööprojektidega meie õppeasutused.

17.01 kell 13:00-14:30 “eTwinning, Erasmus+ koostööprojektid lasteaedades”.
13:00-13:15 Võrgustiku uudised
13:15-13:45 Rahvusvahelise koostöö võimalused lasteaedadele, Kätlin Valge,HARNO
13:45-14:00 Linnupesa lasteaia Erasmus+ koostööprojekt “Kinder to the Sea”, Maiki Liivas
14:00-14:15 Tallinna Sõbrakese lasteaia Erasmus+ koostööprojekt “Ökokaaslased”, Jelena Rattik
14:15-14:30 Kohtla-Järve Lasteaed Tareke Erasmus+ koostööprojektid “Eco – us support” ja “Discovering STEM in nature”, Nutsa Orlik ja Ene Kruzman

18.01 kell 15:00-16:30 seminar koolidele “eTwinning, Erasmus+ koostööprojektid koolides”
15:00-15:15 Võrgustiku uudised
15:15-15:45 Rahvusvahelise koostöö võimalused koolidele, Kätlin Valge, HARNO
15:45-16:00 Erasmus+ koostööprojekt “Educating ecologically conscious young European citizens through joint enterpreneural activities​” Randvere Koolis, Liina Savolainen
16:00-16:15 Saaremaa Gümnaasiumi eTwinningu projekt “All about the seas”, Ülle Kreos
16:15-16:30 Haabersti Vene Gümnaasiumi projektid “Green business” ja “Choose sustainability! Hands-on training for educators”, Svetlana Gornostajeva

7. JÄÄTMETEKKE VÄHENDAMISE NÄDAL (VEEBISEMINAR) 21.11: Ringmajandus ja taaskord pakendijäätmetest

Selleaastase üle-euroopalise jäätmetekke vähendamise nädala teema on pakendid. Meie veebiseminaril annavad teadmisi ja inspiratsiooni:

  1. Alder Harkmann Eesti Pakendiringlusest ettekandega “Pakendite kogumise lahendused, sorteerimine, levinuimate pakendite ringlussevõtu väljundid”,
  2. Liis Konovalov, lasteaiaõpetaja ja nullkulu-eluviisi entusiast  jagab oma kogemusi ja võimalusi (pakendi)jäätmevaba elu kohta
  3. Mai-Liis Vähi Tartu loodusmajast tutvustab FEE poolt väljatöötatud ja eesti keelde tõlgitud õppematerjali. FEE väljaantud materjalist oleme välja valinud ja tõlkinud 5 tunnikava, mis on eelkõige inspiratsioonikogumik ringmajanduse teemaliste tundide jaoks. Ideede ammutamiseks sobib õppematerjal igale vanuserühmale. Tartu loodusmaja õpetaja Mai-Liis Vähi keskendub biomimikri teemale – kuidas ammutada tehnoloogilistele probleemidele lahendusi loodusest.

6. PRAKTILISED JUHISED (VEEBIS): “Kust ja kuidas alustada – Rohelise kooli 7 sammu”

Nii alles liitumist plaanivate, alustavate ja juba tegutsevate (ja veidi tuge või inspiratsiooni vajavate) õppeasutuste juhid ja Rohelise kooli töörühma juhid, liikmed olid oodatud osalema 4-osalises veebiseminaride sarjas. Näpunäiteid ja soovitusi Rohelise kooli 7 sammu rakendamisel jagasid Rohelise kooli programmi Eesti koordinaatorid ja juba tegutsevad õppeasutused.

25.09 kell 15.00-16.15 Rohelise kooli programmi tutvustus: 1. Seitsmest sammust koosnev tegevusjuhis, 2. Käsitletavad teemad, 3. Keskkonnamärgise “Roheline lipp” taotlemine.

2.10 kell 15.00-16.15 Sammud 1-2: 1.Keskkonnatöörühma moodustamine ja tegevused, 2. Keskkonnaülevaatuse läbiviimine.

9.10 kell 15.00-16.15 Sammud 3-5: 3. Tegevuskava koostamine, 4. Seire ja hindamine, 5. Tegevuste sidumine õppekavaga.

16.10 kell 15.00-16.15 Sammud 6-7: 6. Teavitamine ja kaasamine, 7. Keskkonnapõhimõtete väljatöötamine ja järgimine.

5. ÕPPEMATERJALI TUTVUSTUS (VEEBISEMINAR) 2.11 ZOOMis: Pille-Riin Pärnsalu “Aias sadas saia”. Praktilised õppetegevused õpilastega. 

Õppetegevuste kogumik “Aias sadas saia” on jätkuks juhendile “Õppeaed sügisest sügiseni”. Veebiseminaril tutvustas kogumiku autor Pille-Riin Pärnsalu ideid ja tegevusi, kuidas õppeaeda õppetöös paremini ära kasutada. Iga peatükk sisaldab erineva raskusastmega, eri vanusegruppidele mõeldud ülesandeid, mida õpetajad saavad vastavalt oma soovidele ja vajadustele edasi arendada ning kohandada. Kogumik koosneb kolmeteistkümnest peatükist, millest võib leida nii liigi kirjeldustega materjale, mänge, laboratoorseid kui ka loomingulisi ülesandeid alates lasteaias õppivatele aiahuvilistele kuni kolmandas kooliastmes tegutsevatele taimeteadlastele. Ülesannete juurde on märgitud viie palli süsteemi järgi nende raskustase, üks kõige lihtsam, viis kõige keerulisem või ressursinõudlikum. Ülesanded on omavahel kombineeritavad, sellekohased viited on leitavad ülesannete ja lisainfo juurest. Iga peatüki lõpus on nimekiri kasutatud ja soovitatavast kirjandusest. Õppematerjal valmis koostöös Tartu 2024 projektiga “Kasvades oma toiduga”.

4. SEMINARID 3.10 TARTUS, 19.10 RAKVERES, 23.10 PÄRNUS, 24.10 TALLINNAS: Piret Lõhmus “Metsa (või pargi) vaatlemine lastega, ökoloogi prillid ees: eritähelepanu sammaldel ja samblikel”.

Me teame, et mets on oluline elupaik taimedele, loomadele, seentele jt, kuid kokku on see üks päris keeruline ökosüsteem. Tundub, et sealseid aineringe protsesse ja vähemärgatava elustiku rikkust on ehk päris raske lasteaia või algkoolilastele lihtsalt (ning terviklikult) lahti seletada, kuid proovida tasub. Elust enesest võetud näite abil jagab meie metsade samblike ja sammalde uurija Piret Lõhmus pidepunkte, milledele õuetundides tähelepanu pööramine võiks toetada hooliva maailmapildi kujunemist metsa kui elupaiga ja ökosüsteemi suhtes (nö õpetada varakult ökoloogi prillidega maailma vaatamist). Kuulame huviga ka teie endi kogemusi/lahendusi ja Piret vastab hea meelega tekkinud küsimustele.
Seminari praktilises osas saab aga iga osaleja koostada enda kaasa toodud proovide abil samblike- ja/või sammalde näidiskogu. Piret aitab teil leida õiged nimed ning jagab lisainfot, mida huvitavat ühe või teise liigi osas saab lastele rääkida. Kuidas praktiliseks osaks ette valmistuda, sellest täpsemalt juba registreerunutele.

Seminarid toimusid 3.10 kell 14-17 Tartu Ristikheina Lasteaias, 19.10 kell 14-17 Rakveres Kungla Lasteaias, 23.10 kell 14-17 Pärnumaal, Sindi Lasteaias, 24.10 kell 14-17 Tallinnas Lehola Lasteaias

3. KOOLITUS LASTEAIAÕPETAJATELE 27.09.2023 TALLINNAS: Mere mängud 

Koolitusel said õpetajad teadmisi ja kogemusi koolieelsete laste õpetamiseks mere teemadel. Koolitajad Aire Orula ja Helle Kont jagasid oma kogemusi, kuidas mängude abil tutvustada lastele merd kui erilist keskkonda, mere elustikku ja toiduahelaid, kohastumusi meres elamiseks ja mereprügi probleeme. Juhendajatel on kaasas näitlikud vahendid loodusest, mulaažid kalade ja lindude kohta. Koolitus toimus koostöös programmiga BSP. Koolitus toimus Tallinna Asunduse Lasteaias (Pallasti 19/21a).

2. FEE RAHVUSVAHELINE VEEBINAR 12.09: Digijäätmed ja digikoristusnädal Eestis

Rahvusvahelisel Rohelise kooli võrgustiku veebinaril tutvustab Eesti Rohelise kooli programmi kommunikatsioonispetsialist Liina Vakrööm digijäätmete probleemi ja Eestis läbiviidud edukat digikoristusnädalat. Olete oodatud kuulama, kuidas teie panus ületab Eesti piire ja saab loodetavasti inspiratsiooniks teistele võrgustiku koolidele üle maailma.

Ingliskeelne veebinar toimus 12.09 kell 15:00-16:30

1. ÕPPEAASTA AVAVEEBINARID KOOLIDELE 14.09 ja LASTEAEDADELE 19.09: Tuul Sepp “Igaühe looduskaitse”

Ka Rohelisel koolil algas uus õppeaasta ja oma tervitused edastasime kahel veebiseminaril (toimusid Zoomis). Avaseminaril andsime ülevaate alanud õppeaasta tegevustest-plaanidest ja loengu teemal “Igaühe looduskaitse” pidas tuntud loomaökoloog Tuul Sepp.
Linnastumise käigus oleme loodusest kaugenenud ja paljud ei peagi loodust linnas vajalikuks. Samal ajal on kliimamuutuste, elurikkuse kriisi ning inimese tervisega seotud keskkonnaprobleemid muutunud üha ilmsemaks. Inimene on üks loomaliikidest ja looduslik keskkond on meie loomulik kodu, kus toimib hästi meie vaimne ja füüsiline tervis. Ettekandes selgitas Tuul oma arusaama sellest, miks linnaloodust on vaja nii keskkonna kui inimese jaoks, ning aitas leida viise, kuidas igaüks saaks olla looduskaitsja. Üheskoos arutleti, kuidas keskkonnateemad laste jaoks arusaadavaks ja käegakatsutavaks muuta.

[/bg_collapse]

Toimunud seminarid 2022/23 õppeaastal

TAIMETERVISE SEMINAR TARTU LOODUSMAJAS JA VEEBIS

12. mai kell 15-18 RAHVUSVAHELINE TAIMETERVISE PÄEV

ÜRO Peaassamblee otsusega kuulutati 12. mai rahvusvaheliseks taimetervise päevaks, et tõsta inimeste teadlikkust taimetervisest. 2023. aastal avame rahvusvahelisel taimetervise päeval taimetervise nädala, mille jooksul toimuvad Tartu loodusmajas erinevad taimetervise teemaõhtud ja tegevused.

12.05 toimub nii kohapeal kui veebis loeng taimi kahjustavatest putukatest, uue taimetervise töövihiku esitlus, orienteerumismäng Tartu loodusmaja pargis ja putukakostüümide võistlus. Oodatud nii õpetajad, õpilased, pered lastega, eri vanuses putukahuvilised. Kutsume kõiki osalema putukakostüümides, parimatele kostüümidele auhinnad! Kohapeal osalejad saavad endale taimetervise töövihiku. Seminar läheb kirja rohelipu kriteeriumide arvestamisel.

TAIMETERVISE NÄDALA KAVA 

SEMINARID TALLINNAS JA PÄRNUS “Merereostus”

Aprillis ja mais toimuvad neli õpetajaseminari merereostusest: kuidas ja millised ained võivad merevett reostada ja mida see endaga kaasa toob. Reostus on FEE selle aasta fookusteema. Merebioloogide Helen Orav-Kotta ja Jonne Kotta juhtimisel toimuvatel seminaridel saame ülevaate Eesti mere seisundist, saasteainete allikatest jm ohtudest ning võimalustest merd ja mereelustikku õpilastele tutvustada. Tallinnas ja Pärnus läheme praktilisteks töödeks ka mere äärde.

 

5 VEEBINARI, NÄHTAVA JA NÄHTAMATU SAASTE ENNETAMISE VÕI VÄHENDAMISE TEEMADEL 

Inglisekeelsed veebinarid toimuvad FEE programmi “Litter Less” raames. Nendel osalemine läheb arvesse rohelipu kriteeriumide täitmisel.

28.02 kl 15-16:30 Keskkonnasõbralikud tekstiilid

23.03 kl 15-16:30 Vee ökosüsteemide kaitse avaliku ja erasektori koostöös

2.05 kl 15-16:30 Ringmajandusest turismis

25.05 kl 15-16:30 Vastutustundlik tarbimine

29.06 kl 15-16:30 Igaühe panus meresaaste vältimisse ja vähendamisse 

Õppepäevad Rohelise kooli töörühmade õpilastele

22. märtsil Aegviidus kell  “Mets” 
RMK Aegviidu külastuskeskuse programmil “Milleks mets?” tutvuvad õpilased Nelijärve õpperajal metsa elurikkusega, metsa kasutamise ja kaitsega. Päeva teises pooles teeme metsakümbluse harjutusi Eesti Loodus-ja Loomateraapiakeskuse juhendamisel ja tunnetame, milline on metsa mõju meie kehale ja vaimule. Päevakavas on ka võrgustikutegevused ja lõunasöök.

23. märtsil Silmal  “Meri” 
Silma Õpikoja programmil “Haavatav Läänemeri” saavad õpilased teadmisi Läänemere eripärast ja Läänemerega seotud keskkonnaprobleemidest. Õpilased saavad tutvuda madala ja suletud Saunja lahega, mis on meie rannikumere üks kõige rohkem eutrofeerunud piirkond. Pealelõunal tutvume Eesti lindude mitmekesisuse ja nende kohastumustega. Tutvustatakse ka lindude uurimist ja õpilased saavad õppekäigul määrata ja loendada linde. Õpitakse ka loodusvaatluste ülesmärkimist. Päevakavas on ka võrgustikutegevused ja lõunasöök.

29. märtsil Soomaal “Raba” 
RMK Soomaa rahvuspargi külastuskeskuse programmil “Elurikkus rabas” tutvustatakse rabade mitmekesist elustikku. Õpilased saavad ülevaate rabast kui kooslusest ja liikide omavahelistest seostest, Soomaa rabade tekkeloost ja eripäradest. Saame proovida ka räätsadega rabas liikumist. Päevakavas on ka võrgustikutegevused ja lõunasöök.

III seminar: Energia ja transpordi teemade heade näidete veebinarid 

Häid näiteid energia ja transpordi teemade käsitlemisest, õppekavaga sidumisest, erinevatest meetoditest jne jagasid mitmed koolid ja lasteaiad.

7.02 kell 15:00-16:30 (koolidele)

  • Tulede kustatamise seire ja abi KIK-i ringmajanduse projektist Randvere Koolis, Jaana Raimets
  • Toidu transpordi keskkonnamõju kakao näitel, Pille-Riin Pärnsalu, Tartu loodusmaja
  • Energianädal Tallinna Tehnikagümnaasiumis, Ave Teder
  • Kooliratta projekt ja näited Laagri Koolist, Tormi Tabor
  • Kuidas õpilased jalgratastega tööõpetuse tundi sõitsid ja kuidas kooli autoparklas autosid vähendati, Jaak-Albert Metsoja, Tartu Rahvusvaheline Kool

9.02 kell 13:00-14:30 (lasteaedadele)

  • Näidendid kui õppemeetodid Rohelise kooli teemade tutvustamisel, Ivi Kollo, Paldiski lasteaed Naerulind
  • Autovaba nädal Pärnu Tammsaare lasteaias, Margit Aal ja Karmen Liivapuu
  • Autovaba nädal Pärnu Lasteaias Trall,
  • Tuul ja tuuleenergia, Ülle Kaasik ja Pille-Riin Pärnsalu, Tartu loodusmaja

 

II seminar: Kliimamuutustest lasteaialastele

8. novembril kell 13.00-15.30

Kliimamuutuste mõjud – tormid, ekstreemsed temperatuurid, kohalike liikide kadumine ja võõrliikide ilmumine jne, on tunda juba pea kõikjal maailmas. Samuti tea https://us02web.zoom.us/meeting/register/tZArcO2qqz8oE9MSjCB34GmrrwmD3CRdhGiCme, et kliimamuutuste peamiseks põhjustajaks on inimtegevus – fossiilkütuste põletamine, transport, põllumajandus, metsade raiumine ja turbamaade kuivendamine. Kuidas aga seletada seda lasteaialastele? Kuidas anda neile eakohaseid teadmisi ja juurutada keskkonnasõbralikku käitumist, ilma neid liigselt hirmutamata? Veebiseminaril räägivad kliimamuutuste õpetamisest Tartu Ülikooli kliimateadlane Velle Toll ja Tartu Ülikooli Narva kolledži eelkooli pedagoogika lektor Lehte Tuuling. Veebinaril jagatakse teadmisi kliimamuutuste põhjustest, tagajärgedest ja keskkonnasäästlikust eluviisist ning millele tuleks tähelepanu pöörata pedagoogilisest aspektist eesmärkide seadmisel, tegevuste ja vahendite valikul lapse arengu seaduspärasusi silmas pidades.

Ettekandele järgneb osalejate arutelu kliimamuutuste temaatika käsitlemise kogemustest.

Registreeru veebinarile hiljemalt 4.11 siin: https://us02web.zoom.us/meeting/register/tZYuf-uvqjMsHNI58EKiyHlY7lxx_GMkuHH2

Kliimamuutustest koolidele

24. novembril kell 15:00-17:30

Veebinaril esineb Tartu Ülikooli loodusgeograafia ja maastikuökoloogia professor Ülo Mander, kes avab põhjuseid, miks viimastel aastakümnetel suuri edusamme teinud taastuvate energiaallikate kasutamine ei ole pidurdanud kasvuhoonegaaside hulga tõusu, miks läheb Pariisi kliimakokkuleppe täitmine nii vaevaliselt ja milles seisneb rohepööre. Millised on kliimamuutuste leevendamise meetodid ja millega peame kohanema?

I seminar – Toidutaimede kasvatamine õppeaias ehk laste oma aed (september 2022)

Selle sügise esimesel seminaril jagas oma mõtteid ja teadmisi toidutaimede kasvatamisest Vanaaema Aia eestvedaja ja perenaine Tiia Morfin. Millised on meie lasteaedade ja koolide võimalused toidu kasvatamiseks ja toidu kasvatamise õpetamiseks? Kuidas saavutada see, et kooli lõpetav inimene oskaks ka endale toitu kasvatada? Juttu tegime ka pärandsortidest, seemnete kogumisest ja püsiaiandusest (permaaiandus). Tiia Morfininil oli kaasas enda Vanaaema aiast taimi, seemneid, vilju, mida osalejad saavad katsuda, nuusutada ja maitsta. Võtke kaasa ka oma küsimused aiapidamise kohta! Nagu Tiia ütleb: “Ainuke töö, mis toidab on söömine. Alustame siis algusest, et oleks midagi süüa – õpime toitu kasvatama!”

“Kust ja kuidas alustada – Rohelise kooli 7 sammu”

Ootame nii alles liitumist plaanivate, alustavate ja juba tegutsevate (ja veidi tuge või inspiratsiooni vajavate) õppeasutuste juhte ja Rohelise kooli töörühma juhte osalema 4-osalises veebiseminaride sarjas. Näpunäiteid ja soovitusi Rohelise kooli 7 sammu rakendamisel jagavad Rohelise kooli programmi Eesti koordinaator ja juba tegutsevad õppeasutused.

PS! Pange end kirja vaid kindla osalemissoovi korral ja juhul, kui olete kirjas ja osaleda ei saa, siis andke sellest teada: maris.magi@tartuloodusmaja.ee

26.09 kell 15.00-16.15 Rohelise kooli programmi tutvustus: 1. Seitsmest sammust koosnev tegevusjuhis, 2. Käsitletavad teemad, 3. Keskkonnamärgise “Roheline lipp” taotlemine.

3.10 kell 15.00-16.15 Sammud 1-2: 1.Keskkonnatöörühma moodustamine ja tegevused, 2. Keskkonnaülevaatuse läbiviimine.

10.10 kell 15.00-16.15 Sammud 3-5: 3. Tegevuskava koostamine, 4. Seire ja hindamine, 5. Tegevuste sidumine õppekavaga.

17.10 kell 15.00-16.15 Sammud 6-7: 6. Teavitamine ja kaasamine, 7. Keskkonnapõhimõtete väljatöötamine ja järgimine. Registreeru veebinarile siin

Toimunud seminarid 2021/22 õppeaastal

Õppepäevad võrgustiku õpilastele

Maikuus toimus kolm õppepäeva Rohelise kooli töörühmades tegutsevatele 5.-8.kl õpilastele. Päevakavas on tegevusi nii Rohelise kooli teemadel, sh noorte omavahelised kogemuste jagamised kui aktiivõppeprogrammid/ ekskursioonid hetkel aktuaalsetel keskkonnateemadel. 3. mail toimus õppepäev Aegna saarel, teemadeks elurikkus ja kliimamuutused. Õpilased said osa ühe pisikese saare ökosüsteemi kujunemisloost, seal leiduvatest erinevatest metsa- ja rannikutüüpidest, rannikumere elustikust ning Läänemere seisundist. 11. mail toimus õppepäev Tallinna loomaaias, teemadeks samuti elurikkus ja kliimamuutused. Loomaaia Polaarium oli igati sobiv koht kliimamuutuste teema käsitlemiseks – sümpaatsete jääkarude juures arutleti, millised tegurid põhjustavad kliima soojenemist ning kuidas inimesed saavad olukorda leevendada, programmile järgnenud ekskursioon tutvustas lisaks loomadele ka erinevaid elupaiku. Päevakavas olid ka võrgustikutegevused ja muidugi lõunasöök. 18.mail toimus õppepäev Erto Mahetalus Kõrenduse külas Tartumaal, kus kasvatatakse mahedalt põnevaid ja vähemlevinud köögivilju nagu spargel, pastinaak, lehtkapsas, värvilised kapsad jt, samuti šoti mägiveiseid. Osalejad said ülevaate talu tegemistest ja sellest, kuidas on võimalik ka keskkonda säästes toitu kasvatada. Samuti toimus Eesti Maaülikooli Mahekeskuse õppeprogramm erinevate toidutootmisviiside keskkonnamõjust – saadi teada, mida ikkagi tähendab mahepõllumajanduslik tootmine nii taime- kui loomakasvatuse puhul ja õpiti ära tundma keskkonnamärgiseid.

Seminarid võrgustiku õpetajatele

IX seminar – Maailmaharidus ja globaalne kodakondsus Rannamõisa lasteaia näitel.

Mis on maailmaharidus? Kuidas muuta maailmahariduslikke teemasid lapsepäraseks ja lõimida õppetegevustega? Kuidas seostada maailmaharidust ja kestliku arengu eesmärke? Neile küsimustele aitasid vastuseid leida Rannamõisa lasteaia õpetajad ja maailmahariduslike õppematerjalide autorid Kersti Veskus ja Merike Niibek. Seminar toimuski Harku vallas Rannamõisa lasteaias, kus osalejatel oli võimalik tutvuda ka lasteaia igapäevase elu-oluga.

VIII seminar – Õppeasutuste aiad: õppimine, loovus, teraapia

Õppeasutuste aedade teemalistel seminaridel rääkis maastikuarhitekt ning raamatute “Roheteraapia toas ja õues” ja “Tervendavad aiad” autor Kadri Maikov sellest, kuidas roheluses viibimine ja taimede kasvatamine toetab laste arengut ja loovust, tutvustas erinevaid roheprojekte ja jagas ideid ja näpunäiteid tegevusteks õppeasutuse aias. Samuti tutvustasid oma aedu seminari võõrustavad lasteaiad. Seminarid toimusid kl 14-17  22.04 Tartus Helika Lasteaias (Kalevi 52), 16.05 Tallinnas Vikerkaare Lasteaias (Õismäe tee 110), 25.05 Kohtla-Järvel Tarekese Lasteaias (Maleva 45), 27.05 Pärnu Lasteaias Pöialpoiss (Metsa 17).

VII seminar – Õueala elurikkuse suurendamine: meie parimad kogemused, 26.04. Zoomis

Kogemuste jagamise seminari teemaks oli õppeasutuse õueala elurikkus. Seminari esimeses osas rääkis Georg Aher oma tähelepanekutest elurikkuse teemadel ja jagas praktilisi võtteid, millega meelitada aeda linde ja putukaid, samuti tuli juttu, kuidas ehitada ja paigaldada putukahotelle, mis ka päriselt putukatele sobivad. Seminari teine pool oli õppeasutuste omavaheliste kogemuste jagamiseks – oma tegevusi tutvustasid Tallinna Päevalille Lasteaed, Pernova Hariduskeskus ja Rakvere Kungla Lasteaed.

VI seminar – Kliimasõbralik kooliköök/ Lihafoor.ee, 24.03. Zoomis

Veebinaril tutvustas Marilin Eessalu Eesti Rohelisest Liikumisest projekti „CLIKIS-Network: Kliimasõbralikud kooliköögid“ raames valminud juhendit meetoditest, kuidas kooliköögid saavad anda oma panuse kliimakaitsesse ning vähendada toitlustamisega tekkivate kasvuhoonegaaside hulka kuni lausa 40%. Seminari teises osas rääkis Eestimaa Looduse Fondi Eat4Change projektijuht Silja Kana lihafoor.ee – st. Lihafoori on koondatud peamised soovitused liha valimiseks just keskkonnamõju silmas pidades. Lihafoor suunab lihatabijaid keskkonna aspekti silmas pidades valima kestlikumat ja vähem liha ning lisama oma taldrikule ohtralt maitsvaid taimi.

V seminar – Meie toimetulek ja kohanemisvõime muutuvas maailmas/ Kuidas oma energiakasutust hinnata ja efektiivsemaks muuta, 22.02. Zoomis

Viimased aastad on näidanud, et inimkonna kohanemisvõime muutub järjest olulisemaks – on see siis kohanemine kliimamuutustest põhjustatud looduse heitlikkuse või ülemaailmsest pandeemiast põhjustatud olukorraga. Samuti adume me vajadust kasutada energiat üha säästlikumalt ehk efektiivsemalt. Veebiseminaril tutvustas Tallinna Ülikooli keskkonnakorralduse lektor Piret Vacht säilenõtkuse kontseptsiooni (elussüsteemi võime muutuste ebasoodsa mõjuga toime tulla) ja võimalusi selle abil arendada õpilaste mõtlemist erinevate süsteemide (looduslike kui ka inimökosüsteemide) haavatavuse ja toimetuleku üle ning suunata neid mõtlema viisidele, kuidas saaks neid süsteeme parendada, et oldaks paremini valmis näiteks muutuvateks keskkonnaoludeks.

Seminari teises osas tutvustas Annika Urbas Tartu Regiooni Energiaagentuurist veebirakendust Smart Living, mille abil on võimalik illustratiivselt ja visuaalselt hinnata energiakasutust enda kodus ja simuleerida mänguliselt energiaefektiivsust suurendavaid lahendusi. Rakendus sobib ka õpilastega energiakasutuse ja –säästu teemade käsitlemiseks.

Lisaseminar – Peer Parliament: materjalid ja meetod 15.02.2022

Peer Parliament on Euroopa Komisjoni poolt ellu kutsutud algatus, mis võimaldab aktiivselt osaleda poliitika kujundamise protsessis. Läbiviidud arutelude tulemused ja otsused saab edastada otse Euroopa Komisjonile, et nad võtaksid neid arvesse järgmisi kliimamuutustega võitlemise meetmeid luues. Arutelu jaoks saab valida 3 teema vahel: liikumine, energia või tarbimine. Ja vestluskaaslasteks võivad olla kolleegid, sõbrad, pereliikmed või naabrid, et arutada kliimaprobleemide ja võimalike lahenduste üle. Arutelu materjalid on eestikeelsed ja üleval siin (kõige all Failid – Olemasolevad tõlked – eesti).  Seminari tutvume materjalide ja meetodiga lähemalt ning viime läbi tarbimisteemalise arutelu.

IV seminar – Permakultuur – loodust jäljendav taimekasvatus ja õueala kui õppevahend/ Taimse Teisipäeva kooliprogramm 23.11. ja 25.11 Zoomis

Talv on parim aeg kevade plaanide tegemiseks. Seekordses seminaris tutvustab Marian Nummert loodust jäljendava aia rajamist. Saame teada, kuidas teha ilma kaevamata viljakaid peenraid, mis meelitavad kasulikke putukaid ja annavad head saaki. Lasteaedade seminarides keskendume looduses valitsevatele seostele, mida loodussõbraliku aia rajamisel rakendada ja läbi selle anda lastele teadmisi elurikkusest ja aineringest. Koolidele suunatud seminaril saab lisaks eelpool nimetatud teemadele erilise tähelepanu muld – mullaelustik ja mullatervis ja võimalused selle teema käsitlemiseks õppetöös. Vaata lisa: marianipermakultuur.ee
Seminari teises osas tutvustab Karin Kanamäe Taimse Teisipäeva kooliprogrammi. Saame teada, kuidas suurendada tervisliku ja maitsva taimse toidu osakaalu menüüs ja miks on see kasulik nii meie tervisele kui keskkonnale.

III seminar – Mahepõllumajandus, elurikkus, oma toidu kasvatamine ja “Porgand Piia seiklused” 9.11  Zoomis ja Tartu loodusmajas

Kuidas rääkida lasteaialastele mahepõllumajandusest, taimekahjuritest, aine- ja energiaringist? Kahtlemata teab seda kõige paremini Eesti Maaülikooli emeriitprofessor Anne Luik ja on valmis seda ka meiega jagama. Seminaril ta räägib ja jagab praktilisi juhiseid, kuidas ja miks märgata ja hoida enda ümber elurikkust, kuidas kasvatada ise oma toitu jpm. Sellest räägib ka Anne Luige värske raamat “Porgand Piia seiklused“, mida ta seminaril samuti tutvustab. Praktiline raamat on mõeldud lasteaia õpetajatele ja –lastele, samuti ka algklasside õpetajatele ja õpilastele. Osalejad saavad endale raamatu.

 

II seminar – Toitumishariduse töötoad “Meelte kool” 30.09. Tartu loodusmajas, 7.10 Pärnu Lasteaias Trall, 14.10. Rakvere Eralasteaias KAUR, 12.05 Tallinna Sikupilli Lasteaed, 19.05 Tallinna Mustamäe Reaalgümnaasiumis.

Toitumisterapeut Külli Holsting viis läbi “Meelte kooli” nime all tuntud toitumishariduse töötubasid, mille eesmärgiks oli mänguliselt ja praktiliselt lastele uute maitsete tutvustamine ja nende suunamine tervislikumalt toituma. Rohkem infot “Meelte kooli” kohta: www.toitumisnoustajad.ee/meelte-kool.
Osalejad jagasid nippe, kuidas neil on õnnestunud oma õppeasutuses toidujäätmeid vähendada.

Külli Holstingu ettekanne on leitav alamenüüst “Liikmele (piiratud ligipääs)”

 

I seminar – Elurikkuse kadumine, kliimamuutused ja teised keskkonnaprobleemid Eestis ja maailmas 14.09. ja 16.09.2021 Zoomis

Õppeaasta avas tuntud looduskaitse eestkõneleja Aveliina Helmi veebiseminar. Seminaril tutvustati kõige pakilisemaid keskkonnaprobleeme Eestis ja maailmas. Aveliina on tunnustatud loodusteaduste populariseerija, kes lisaks rikkalikule teadmistepagasile on ka erakordselt hea esineja ja suudab ka keerulised teemad kõigile arusaadavaks teha. Seminari lõpus rääkis Liina Vaher Civitta Eesti AS-ist lühidalt ka biomajandusest ja tutvustas värsket biomajanduse teemalist lasteraamatut “Mis on biomajandus?”, mida soovijatel oli võimalik endale tasuta tellida.


Rahvusvahelised veebiseminarid 2021/22 õppeaastal

14. sept 2021 kl 15-16, GAIA 20:30 Biodiversity Campaign Launch Webinar


Toimunud seminarid 2020/21 õppeaastal

X seminar Linnuhommikud
Viimaks ometi on kevad – kaua oodatud, õrnroheline ja linnulaulust rõkkav kevad. Kes on meie sagedasemad aialinnud, kuidas eristada ja ära tunda erinevate lindude häälitsusi? Kutsume õpetajaid hommikustele retkedele, kus linnutundjad jagavad oma tarkust kohatud-kuuldud lindude kohta, mida hiljem õpilastelegi edasi anda.

IX seminar – Kuidas rääkida taimetervisest lastele ja õpilastele 8.04 kell 13.00-15.00 Zoomis

Taimed ümbritsevad meid iga päev – ilma nendeta ei oleks elu. Just nagu inimesed ja kõik teised elusolendid Maal, võivad ka taimed jääda haigeks ja saada viga – neil on palju vaenlasi karantiinsete taimehaiguste- ja kahjurite näol. ÜRO Peaassamblee kuulutas 2020.a. välja kui rahvusvahelise taimetervise aasta, et juhtida tähelepanu taimetervise tähtsusele toiduga kindlustatuse ja bioloogilise mitmekesisuse tagamisel ning majanduse edendamisel. Väga oluline on juba maast madalast suurendada teadlikkust taimetervisest ning selgitada, mida igaüks saaks ära teha taimede tervise heaks. Räägime seminaril, kuidas saab vähendada ja ära hoida uute karantiinsete taimekahjustajate sissetoomist riiki ning anda oma panus nende võimalikult varajasele avastamisele looduses. Kaugete vahemaade taha levivad need taimekahjustajad just inimese kaasabil – kas kaubavahetusega või siis ka reisikohvris kaasa toodud taimsete suveniiridega.

Ülle Metsman ja Birger Ilau Põllumajandus- ja Toiduametist annavad ülevaate, kuidas ja millest rääkida nii lasteaialastele kui kooliõpilastele taimetervise teemast tervikuna ning millised õppematerjalid selle tarvis valminud on.

 

VIII seminar – Elurikkuse tundmaõppimine, loodusvaatlused ja harrastusteadus 31.03 kell 13.00-15.00 Zoomis

Lähenev kevad pakub taas rohkelt avastamisrõõmu looduses, leida ja õppida tundma uusi liike, otsida ja kohata juba tuttavaid taimi, loomi, linde, putukaid.  Harrastusteadus (kodanikuteadus) on suurepärane võimalus nautida looduses liikumist ja samal ajal panustada elurikkuse uurimisse, kogudes infot paikadest, kuhu teadlased ise alati ei jõua.

Seekordsel seminaril räägib harrastusteadusest Tartu loodusmaja õpetaja ja UNESCO ühendkoolide võrgustiku Läänemere Projekti koordinaator Gedy Matisen ja tutvustab Legulust, PlutoF’i, e-Elurikkust ning iNaturalisti, mis kõik võimaldavad ka Eesti õpilastel anda oma vabatahtlik panus teadusesse. Eva-Liisa Orula Eesti Ornitoloogiaühingust tutvustab Suvist aialinnupäevikut, kuhu saab kirja panna kõik kohatud ja pesitsevad linnud, loomavaatlused, tolmeldajad ning fenoloogilised tähelepanekud. Tartu Ülikooli teadlane Tsipe Aavik räägib paljudele juba tuttavast kampaaniast Eesti otsib nurmenukke, mis kutsub üles nurmenukke otsima ja vaatlema. Kõik tegevused sobivad nii lasteaialastele kui kooliõpilastele.

 

Veebiseminar lapsevanematele (ja õpetajatele) – Vabane ohtlikest ainetest oma kodus

27.03 kell 11.00-12.00 Zoom-keskkonnas

Ohtlikud ained on meie kodudes üldlevinud: enamik esemeid ja tooteid, mida me kodumajapidamises iga päev kasutame, on oma omadused saanud tootjate poolt teatavate sünteetiliste ainete lisamise tõttu. Kosmeetikatooted säilivad kauem tänu säilitusainetele, plastist toidupakendite pehmuse ja sileduse tagavad plastifikaatorid. Kahjuks on mõned neist ainetest ohtlikud ja kahjulikud meie tervisele ning keskkonnale. Balti Keskkonnafoorumi eksperdid Heli Nõmmsalu ja Kai Klein tutvustavad hiljuti valminud juhendit „Vabane ohtlikest ainetest oma kodus“, milles kirjeldatakse, kuidas vabaneda samm-sammult ohtlikest ainetest oma majapidamises. Heli ja Kai selgitavad, mis üldse on ohtlikud aineid, kus neid leidub ning miks. Samuti annavad nad näpunäiteid, mida otsida, eemaldada ja kuidas asendada, et vältida ohtlikke aineid kodu erinevates ruumides. Suurepärane võimalus alustada kevadkoristust uute teadmistega!

 

VII seminar – Lemmikloom õppeasutuses

2.03 kell 13.00-15.00 Zoom-keskkonnas 

Seekordne seminar on oma formaadilt eelkõige kogemuste jagamine ja mõtete vahetamine lemmikloomade pidamisest õppeasutuses. Räägime sellest, kas loomapidamine õppeasutuses on üldse hea mõte: kahtlemata on loomade kasutamisel õppetöös emotsionaalne väärtus ja uuringud on näidanud loomade kasu näiteks õpilaste keskendumisvõime parandamisel, aga mida see vahva lemmik endaga lisaks veel kaasa toob. Samuti peab alati ja eeskätt silmas pidama looma (linnu, roomaja, kala) heaolu! Lisaks reguleerivad lemmikute pidamist õppeasutuses ka õigusaktid. Nendel ja mitmetel teistel huvipakkuvatel teemadel kutsume arutlema lemmikloomapidajatest õpetajaid ja ka neid, kes alles plaanivad loomade kaasamist õppetegevustesse. Hellika Landsmann Tallinna Linnavalitsusest räägib õiguslikest raamidest, mis reguleerivad loomade pidamist koolis-lasteaias. Tartu loodusmaja huvikooli õpetaja Tiina Lilleleht tutvustab Tartu loodusmaja loomatoa asukaid, Rakvere eralasteaed Kaur õpetaja Heidi Jakobson jagab nende vahvat kanapidamiskogemust ning Rannamõisa lasteaia õpetajad näitavad, kuidas kulgeb elu koos kitsede ja küülikutega.

Seminari alguses teeme ülevaate Rohelise kooli uudistest ning peale seminari on võimalik jääda Zoomi nõu küsima ja arutama RK progammi ellu viimise, rohelipu taotlemise vms teemal.

 

VI seminar – Kalad, säästlik kalandus ja kalafoor.ee

Koolitajad: Joonas Plaan (Eestimaa Looduse Fond), Jürgen Karvak (Eestimaa Looduse Fond; TÜ magistrant)

Meie toidulaualt leiab palju erinevaid mereande. Paraku ei ole kõigi mereandide olukord igal pool kiita, samuti mõjutavad erinevad püügiviisid ja kasvandused keskkonda. Kalafoor (ehk Fish Guide) on Maailma Looduse Fondi (WWF) ja Eestimaa Looduse Fondi (ELF) koostatud juhend, mis aitab teha keskkonnahoidlikumaid kala- ja mereannivalikuid Eestis. Eestimaa Looduse Fondi säästliku kalanduse ekspert ja Tallinna Ülikooli keskkonnaantropoloog Joonas Plaan räägib, kuidas rääkida nii lasteaialastele kui kooliõpilastele kaladest ja merekeskkonnast tervikuna. Siinkohal räägime nii elusloodusest kui ka veekeskkonna olulisusest meie toidulaual. Tartu Ülikooli magistrant Jürgen Karvat võtab vaatluse alla vooluveekogudega seonduva. Seminari jooksul arutame ja katsetame ka ise erinevaid tegevusi, mida võiks lastega teha. Vaatame üle erinevad mängud ja tegevused, mida saaks kasutada tunnis ning anname põgusa ülevaate materjalidest, kust õpetajad saavad ise inspiratsiooni otsida.

Rohelise kooli teemad: elurikkus, meri ja rannik, toit ja tervis

 

V seminar – Energia ja digiprügi

Koolitaja: Marek Muiste (Tartu Regiooni Energiaagentuur)

19.01 kell 13.00-15.15 Zoom-keskkonnas, lasteaiad

Kuidas rääkida lastele kliimamuutustest? Geoloogiliste ja klimaatiliste muutuste ning liikide kohanemise/väljasuremise mõistmisel tuleb appi kõigile tuntud Jääaja film oma järgedega, kus seiklevad laiskloom, mammut, mõõkhambuline orav jt vahvad tegelased, kes peavad ruumi tegema planeedi uutele asukatele – inimestele. Jääaja järjefilmis (Suur sula) seistakse silmitsi kliimamuutustega ja kohanetakse uute oludega, isegi kui selleks on vaja pisut ujuda. Räägime inimeste energiakasutusest keskkonnaga kohanemisel ja sellega kaasnevatest keskkonnamõjudest.

21.01 kell 15.00-17.15 Zoom-keskkonnas, koolid

Energiavarustus on muutunud kõige olulisemaks tehnoloogiliseks tugisüsteemiks, millest sõltub kõikide teiste süsteemide toimimine. Sellega on energiakandjatest saanud meie igapäevasema tarbimise oluline komponent, olgu siis tehiskeskkonna loomisel põhjamaises kliimas või hoopis toidu, riiete ja esmatarbekaupade valmistamises või hoopis digitaalsete teenuste loomisel. Samas on energiakandjate tootmine ja tarbimine muutnud kõige ulatuslikuma keskkonnamõjuga inimtegevuseks, mille mõju ulatub kohalikust elukeskkonnast tervet planeeti hõlmava kliimani. Samuti räägime, kuidas tekivad digijäätmed ja kuidas neid vähendada.

Rohelise kooli teemad: energia, prügi, jäätmed

Digiprügi kampaania raames valminud Marek Muiste loengu digitaalsest keskkonnajäljest leiab siit.

 

IV seminar – Koolilaste rajakaamerad, Aasta loom õppetegevuses

Koolitaja: Helen Arusoo, Tarmo Mikussaar (Koolilaste rajakaamerate projekti ja “Aasta looma” eestvedaja)

Aasta looma toimkond koostöös Looduskalendri ja Eesti Jahimeeste Seltsiga kutsub õppeasutusi osalema rajakaamerate projektis, mis tutvustab lastele võimalust jälgida metsaelu vahetult ja avastada läbi rajakaamerasilma looduse ettemääramatus. Rajakaamerad aitavad täiendada loodusõpetuse ja zooloogia tunde, tutvustades eri loomaliike ja linde ehedal ja lastele põneval viisil.

Samuti räägime Aasta loomast 2021 ja jagame mõtteid, mida põnevat õpilastega Aasta looma teemadel ette võtta.

Rohelise kooli teemad: elurikkus

 

III seminar – Gaia haridus – tervikliku eluviisi alused – NB! toimub Zoomis

Koolitajad: Liisa Puusepp, Mihkel Kangur (Tallinna Ülikool)

Selle aasta suvel ilmus Gaia hariduse käsiraamat, mis on põgus pilguheit võimalustele, mida pakub Gaia hariduse õppekava.
Gaia hariduse programmi teemad on jagatavad nelja peamise aspekti alla: ökoloogia, sotsiaalsed suhted, majanduslikud suhted ja kultuur, mida on vaja teada ja osata rakendada ükskõik millise jätkusuutlikkusele pürgiva õpetamis- ja elamisviisi korral. Gaia hariduse projektipõhised seostatud õpetamisviisid on kasutatavad nii formaal- kui mitteformaalhariduses lasteaiast ülikoolini ja kindlasti ka elukestvas õppes.
Koolitusel annavad Liisa Puusepp ja Mihkel Kangur ülevaate Gaia hariduse põhiprintsiipidest, väärtusest ja võimalustest, kuidas sellele tuginedes projektipõhist õpet läbi viia. Tutvustame läbi praktiliste tegevuste, kuidas disainida õppetegevust selliselt, et see samaaegselt kannaks endas eesmärki toetada õppija, tema kogukonna ja Maa arengut, hõlmaks kõiki nelja aspekti ning kus õppimine toimuks nii pea, kui ka südame ja käega. Loome ühiselt grupitöödena õppimist toetavad projektid.

Rohelise kooli teemad: seotud palju teemadega sh. tervis ja heaolu, õueala

II seminar – Kompostikast kui õppevahend ja osa jäätmekäitlussüsteemist

Kuidas komposteerida kooli- ja lasteaiaõues biojäätmeid nii, et tulemuseks oleks sõmer ja rammus muld? Mida kompostikasti panna ja mida mitte? Biojäätmete sorteerimine ja kompostikasti täitmine võivad olla lõbusad ja õpetlikud tegevused lastele. Aga mitte ainult.. Kompostikastis avaneb ka huvitav mullaelustiku-maailm. Seminaril tutvustamegi võimalusi mullaelustiku õpetamiseks.

Koolitaja: Aire Orula, Tartu loodusmaja õpetaja ja programmijuht

Seminarid toimusid:
28.10 Tallinnas, Tallinna Linnupesa Lasteaia õuealal (Lagle pst 3)
29.10 Tartus, Tartu loodusmaja pargis (Lille 10)
30.10 Pärnus, Pernova Loodusmaja õuealal (Tammsaare pst. 57)
6.11 Rakveres, Rohuaia lasteaias (Posti 29)

Rohelise kooli teemad: elurikkus, õueala, jäätmed

 

I seminar – Elurikkus

Looduse tundmine algab kodu ümbrusest: looduse märkamisest ja küsimuste küsimisest. Kuidas vastata laste küsimustele ja kuidas toetada nende loodushuvi jätkamist? Milliseid taimi, loomi, linde, putukaid kohtame linnalooduses? Kuidas liike tunda ja määrata? Mis on vabatahtlik seire ja kuidas seda õpilastega läbi viia? Kuidas leida sisendit ja andmeid õpilaste loov- ja uurimistööde tarbeks?

Koolitaja: Uudo Timm, Keskkonnaagentuuri eluslooduse osakonna juhtivpetsialist, zooloog, looduskaitsja ja tuntud teaduse populariseerija

Rahvusvahelised veebiseminarid 2020/21 õppeaastal

11.11 Plastiku teekond – kooliväravast jääkarude ja pingviinideni!

Veebiseminaril jälgib auhinnatud loodusfotograaf, dokumentalist ja sukelduja Doug Allan plastikutüki teekonda. Kuidas hoolimatult kooliväravasse poetatud prügi võib lõpetada jääkarupoja kõhus või hoopis pingviinide keskel.

Tegemist on Põhja-Iirimaa Roheliste koolide võrgustiku kaheksanda veebiseminariga sarjast Plastiku käsitlemine (osa projektist Hoiame Põhja-Iirimaa ilusana). Veebiseminari sihtrühmaks on 7-11 aastased õpilased.

Vaata veebiseminari A Plastic Journey – from Primary Schools to Polar Bears (and Penguins!) Doug Allan

 

17.11 Valeuudised ja meediakirjaoskus

Kuidas tuvastada kliimamuutustega seotud väärinformatsiooni (mis on fakt ja mis on väljamõeldis) ja vandenõusid? Kuna kliimamuutuste teema on avalikkuses jätkuvalt vastuoluline, on meediakirjaoskus valeuudistele reageerimiseks ja oma arvamuse väljendamiseks väga oluline. Veebiseminar annab tööriistad valeuudistele ja kliimamuutuste eitamisele reageerimiseks.

Vaata veebiseminari Webinar: Fake News and Media Literacy (With Shout Out UK)

Toimunud seminarid 2019/20 õppeaastal

IV seminar Aasta loom 2020 nahkhiir 

Hooaja viimane võrgustikuseminar toimus praktilise loodusõppe vormis. Seminaride teemaks oli Aasta loom 2020 nahkhiir ja koos uurija Rauno Kaldaga käidi hilisõhtustel nahkhiireretkedel.

Tutvu Eesti nahkhiirtega

III seminar

Veebruari lõpus ja märtsi alguses toimunud seminaridel käsitlesime  erinevate ressursside kasutamisest haridusasutustes ja jagasime kogemusi, kuidas säästa vett, energiat, paberit jm ressursse ning teha keskkonnasõbralikumaid valikuid ka igapäevastes tegevustes: keskkonnasõbralikud hanked, energiasäästujuhised jm.

Tallinna seminaridel andis LED-lampidest ja ekraanidelt kiirguva sinise valguse mõjust silmadele ülevaate silmaarst Delis Linntam. Jagame tema slaide, kust leiab ka soovitused laste silmade tervise hoidmiseks.

II seminar

Seminari teemaks olid kliimamuutused ning nende käsitlemine koolis ja lasteaias (esinesid Asta Tuusti ja Sander Olo Eesti Loodusmuuseumist). Samuti tutvustasime Suure Taimejahi projekti tegevusi sellel õppeaastal (tutvustas Sirje Aher või Rohelise Kooli koordinaator). Lisaks arutati jooksvaid küsimusi ja tutvuti vastuvõtva haridusasutusega.

Keskkonnaministeerium_Toidu_tootmine_lyhike_vers

Keskkonnaministeerium_Toidu_tootmine_pikk_vers

I seminar

Esimese seminari teema oli elurikkus, täpsemalt linnurikkus kooli- ja lasteaiahoovis. Kuna linnud pakuvad aasta läbi palju avastamist, rääkis Riho Kinks sellest, kuidas suurendada kooli või lasteaia ümbruse linnurikkust, milliseid liike sagedamini kohata võime ja milliseid lindudega seotud tegevusi koos õpilastega ette võtta. Juttu tuli talvistest lindudest ja nende toitmisest, pesakastidest ja pesitsustingimuste loomisest kevadel jpm. Programmi koordinaator Eeva Kirsipuu-Vadi tutvustas põhjalikumalt keskkonnaülevaatuse tegemist.

Tartu loodusmaja rohelise kooli semianrid

Rahvusvahelised veebiseminarid 2019/20 õppeaastal

Ingliskeelseid veebiseminare korraldab Foundation for Environmental Education ning need on mõeldud kõikidele rohelise kooli võrgustiku õppeasutustele. Teave ja registreerumine: https://www.ecoschools.global/webinarsToimunud veebiseminarid

Kuupäev Kellaaeg Teema, sihtrühm
26.11.2019 16:00 Kuidas käsitleda õppekavas jäätmeteemat? Vaata salvestust siit
10.12.2019 10:00
14.01.2020 16:00 Kuidas koolis, kodus ja kogukonnas kampaaniat läbi viia? Kuidas sotsiaalmeedias oma kampaaniat läbi viia? Vaata salvestust siit
28.01.2020 10:00
11.02.2020 16:00 Kuidas kajastada oma kampaaniat? Eduka loo kirjutamine. Sihtrühm: õpetajad. Vaata salvestust siit
25.02.2020 10:00
10.03.2020 16:00 Ringmajanduse-haridus. Sihtrühm: õpetajad. Vaata salvestust siit
24.03.2020 10:00
7.04.2020 16:00 Projektipõhine õppimine kui 21. sajandi meetod oskuste õpetamisel. Sihtrühm: õpetajajad. Vaata salvestust siit
21.04.2020 10:00
5.05.2020 16:00 Kodanikuaktiivsuse edendamine linnakoolides läbi põllumajanduse õpetamise. Sihtrühm: õpetajajad ja õpilased. Vaata salvestust siit
19.05.2020 10:00
2.06.2020 16:00 Õuesõppe kasu füüsilisele ja vaimsele tervisele. Sihtrühm: õpetajajad
16.06.2020 10:00

Seminaride kohta edastame jooksvalt infot ka rohekooli e-listi, millega liitumiseks kirjutage eeva.kirsipuu-vadi@tartuloodusmaja.ee


Lisainfo: Maris Mägi
Tartu loodusmaja koolitusspetsialist, tel 515 2884, e-mail: maris.magi@tartuloodusmaja.ee