Projekti nimi: Enhancing climate awareness and sustainability education through Eco-Schools network collaboration
Rahastusallikas: Euroopa Majanduspiirkonna ja Norra finantsmehhanismide kahepoolsete suhete fondi toetus

Projekti ID: 11.1-12/24/433-1
Projekti periood: 1.10.2024 – 30.04.2025
Eelarve: 146 478 eurot
Juhtpartner: Tartu Keskkonnahariduse Keskus (EV, Sihtasutus)
Projekti koordinaator: Gedy Matisen (gedy.matisen@tartuloodusmaja.ee, +372 56 466 887)
Koostööpartnerid: Stiftelsen FEE Norway (Norra, MTÜ, https://fee.no/)
Projektijuht: Lene Jeanette Øverby Haakonsen (ljh@fee.no, +47 907 533 55)
Projekti kokkuvõte: Tugevdada Eesti ja Norra Rohelise kooli programmiga liitunud haridusasutuste ning nende riiklike koordinaatorite partnerlust, koostööd ja võimekust kliimamuutuste käsitlemisel hariduskampaaniate, koostöö ning jätkusuutlike tavade jagamise kaudu, edendades ühtlasi õpilaste ja õpetajate seas tähendusrikkuse ja kuuluvustunde kujunemist.
Projekti eesmärgid:
- Toetada õpetajate ja õpilaste kliimaharidust Eestis ja Norras, integreerides jätkusuutlikkuse ja kliimamuutuste teemad koolijuhtimisse, õppekavadesse ja huvitegevustesse.
- Edendada jätkusuutlikke tavasid haridusasutustes Rohelise kooli võrgustiku kaudu, keskendudes kliimamuutuste leevendamisele, digiprügi vähendamisele ja elurikkuse kaitsele.
- Tugevdada piiriülest koostööd Eesti ja Norra Rohelise kooli programmide vahel, soodustades jätkusuutlike tavade, ideede ja õppevahendite vahetust.
- Suurendada kogukonna kaasatust, kaasates lapsi, noori ja kohalikke kogukondi keskkonnahariduse algatustesse, eriti digikoristuse ja tolmeldajate toetamise kampaaniate kaudu.
Soovitud tulemused:
- Parendatud kliimaharidus, kus osalevate koolide õpetajad ja õpilased näitavad suurenenud teadmisi ja teadlikkust kliimamuutuste, jätkusuutlikkuse ja elurikkuse teemadel.
- Jätkusuutlike tavade kasutuselevõtt koolides ja lasteaedades mõlemas riigis, integreerides igapäevarutiinidesse tegevusi nagu digikoristus ja tolmeldajate sõbralikud praktikad.
- Digikoristuse kampaania edukas rakendamine Norras esmakordselt ning selle täiendamine Eestis, tõstes teadlikkust digiprügist ja vastutustundlikest digiharjumustest.
- Täiustatud õpetajakoolitus (õppereis), et integreerida jätkusuutlikkust õppekavadesse ja õpetamisse nii Eestis kui Norras.
- Tugevamad piiriülesed võrgustikud, mis põhinevad pikaajalistel partnerlustel ja koostööpüüdlustel Eesti ja Norra haridusasutuste vahel, edendades jätkuvat keskkonnahariduslikku koostööd.
Konkreetsed väljundid:
- Projekti juhtimisstruktuur hästi koordineeritud meeskonnaga Eestis ja Norras, selgete rollide, ajakavade ja suhtluskanalitega.
- Avakoosolek ja töötuba Oslos, sealhulgas koolitus digikoristuse kampaania teemal, millest võtavad osa mõlema riigi peamised osalejad. Loe novembris toimunud avakoosoleku kokkuvõtet siit.
- Haridusmaterjalide väljatöötamine ja levitamine, sealhulgas videod, juhendid ja reklaamsisu digikoristuse ja tolmeldajate toetamise kampaaniate jaoks.
- Digikoristuse kampaania rakendamine Norras ja Eestis, kaasates õpilasi ja õpetajaid digiprügi vähendamisse. Eesti kampaania koduleht ja Norra kampaania koduleht.
- Tolmeldajate toetamise kampaania loomine Eesti koolidele, sealhulgas õppematerjalid, õpetajate ressursid ja alustamise paketid osalevatele asutustele. Eesti kampaania koduleht ja Norra kampaania koduleht.
- Õppereis Trondheimi Eesti õpetajatele, et jälgida parimaid praktikaid jätkusuutlikkuse integreerimisel koolielu. Loe märtsis toimunud õppereisi kokkuvõtet siit.
- Kommunikatsiooni- ja levitamistegevuste korraldamine, sealhulgas riiklikud konverentsid, peredele mõeldud kogukonnapäevad ja rahvusvahelised esitused, et jagada projekti tulemusi ja parimaid praktikaid.
- Kaudne tugi, sealhulgas ressursside eraldamine olulisteks üldkuludeks, tagamaks sujuva projekti elluviimise ja jätkusuutlikkuse.
Loodud materjalid
Digikoristusnädal 2025:
Kampaania “Tunne tolmeldajat!”:

Projekt täisnimi: UNESCO ühendkoolide võrgustiku ja Läänemere Projekti (BSP) kestliku arengu haridust toetavad tegevused Eesti koolidele 2024-2025 (RES.4.04.24-0022)
Projekti toetab: SA Keskkonnainvesteeringute Keskus

Projekti kestus: 01.09.2024 – 30.09.2025
Projektijuht: Maria Ivanova, maria.ivanova@tartuloodusmaja.ee
Projekti partnerid: Juhtpartner Tartu loodusmaja
Projekti on kaasatud MTÜ Mondo, UNESCO Eesti Rahvuslik Komisjon, Goethe Instituut, Eesti Õpilasesinduste Liit.
Projekti eesmärk: Projekti eesmärk on rahvusvahelise ja üleriigilise võrgustiku koostöö kaudu kasvatada Eesti õpilastes aktiivset keskkonnateadlikku hoiakut. Projekt toetab koole kestliku arengu põhimõtete järgimisel õppetöös jm tegevustes ning pakub võimalusi koolituseks, roheoskuste arendamiseks ja õppetöö mitmekesistamiseks. Projektis osalemine annab õpilastele võimaluse omandada teadmisi ja oskuseid ning kujundada hoiakuid ja väärtushinnanguid vastutustundlikuks maailmakodanikuks kujunemisel.
Projekti tulemused:
- Võrgustiku koordinaator kavandab ja koordineerib võrgustiku keskkonnahariduslike tegevusi (6 loodusvaatlusprogrammi tegevused, Läänemere ja kestliku arengu teemaline veebiviktoriin, töövarjupäevad teadlastega õpilastele, koolitused jt ), suhtleb koolidega ja nõustab liikmeid võrgustiku tegevuste osas, aidates luua koolides tegevuste järjepidevus. Kaasab võrgustiku liikmeid võrgustiku arendustegevusse rahvusvahelisel tasandil, et parandada koordineerimise ja ühistegevuste kvaliteeti. 2024/2025 õppeaastal kavandab ja viib läbi 2 kontakt- ja kuni 3 veebipõhist koostööseminari võrgustiku liikmetele, eesmärgiga jagada toimuvad praktikad ja leida sõpruskoole – tuleviku projektide partnereid. Koordinaator osaleb ka võrgustiku aastakonverentsi kavandamisel, mis on oluline sündmus võrgustiku sidususe ja kvaliteetse infovahetuse tagamiseks. Mainitud tegevustesse on planeeritud kaasata 2024/2025 aastal ca 140 inimest.
- Harrastusteaduse ja digioskuste edendamiseks korraldatakse 3 õppepäeva eri aastaaegadel (sügis, talv, suvi), mis on omavahel seotud ning tuginevad Läänemere Projekti looduvaatlusprogrammidele, mille jaoks oli varasematel aastatel loodud põhjalikud juhend- ja õppematerjalid. Õppepäevade fookuses on andmebaaside kasutamine loodusvaatluste edastamiseks ja praktilised tegevused. Igale õppepäevale on oodatud 24 osalejat: õpetajad koos 1-2 oma õpilasega. Kuna paljud harrastusteadusest huvitatud õpetajad on kahe eelneva projekti raames saanud koolitust, siis selles projektis soovime pakkuda formaati, kus nad õpiksid õpilasi paremini juhendama. Õppepäevade eesmärk on aidata õpetajal süstemaatliselt lõimida harrastusteadust ja elurikkuse teema käsitlemist oma õppetöösse. Koolitused on olulised, et tagada järjepidevat harrastusteaduslike loodusvaatluste programmide läbiviimist võrgustiku koolides.
- 2025. aasta septembris toimub Taanis Äro saarel rahvusvaheline õppelaager, mis keskendub kestliku arengu eesmärkidele ja õpilaste kestlikkuse pädevuste arendamisele, sh ka kultuuridevahelisele koostööle, kus osaleb 6 osalejat Eestist.
2025. a augustis korraldame koostöös Rohelise Kooli programmiga õpilaslaagri Eestis 40 õpilasele vanuses 14-15 aastat (UNESCO ühendkoolide ja BSP võrgustikust osaleb 20 õpilast). Laagri eesmärk on pakkuda kahe võrgustiku õpilastele tööriistad, mille abil nad saaksid oma koolis säästvale keskkonnakasutusele suunatud muutusi ellu viia koostöös kooliperega, ning lisaks annab laager võimaluse leida mõttekaaslasi teistest võrgustike koolidest nii Eestist kui välismaalt. Laagri sisu hõlmab erinevate kestlikkuse pädevuste arengut toetavaid tegevusi (nt looduse ja kestlikkuse väärtustamine, isiklik algatus, ühistegevus, kriitiline mõtlemine, vt täpsemalt laagri kava lisades). Lisaks kaasatakse laagrisse videosilla teel Taani, Soome ja Läti õpilasi, kes jagavad oma võrgustikes aktiivse tegutsemise kogemusi (UNESCO ambassadors, Eco schools, FEE Young Reporters for the Environment).
Olulise väärtusena selles projektis on välisõppejõu kaasamine õpetajate aastakonverensile ja õpilaste laagrisse. Konverentsile ja laagrisse soovime kutsuda Saksamaa pedagoogi dr. Johanna Pareigis (https://johannapareigis.de/), kes omab mitmekesist kogemust õuesõppe, transformatiivse ning kestlikku arengu hariduse valdkonnas. Johanna professionaalsed kompetentsid kattuvad Eesti haridusvaldkonna vajadustega ja prioriteetidega (roheoskuste arendamine, arusaama kujundamine planetaarsetest piiridest ja inimesest kui looduse osast) ning me näeme, et tema kaasamisest oleks suur mõju. Tema kaasamist on valmis rahaliselt toetama Goethe Instituut Eestis.
Projekti koduleht:
Tegevused ja nende tulemused kajastatakse võrgustiku Läänemere Projekti riiklikul kodulehel ja rahvusvahelisel kodulehel ning tegevused lingitakse ära Maailmakooli kodulehel.
Projekti nimi: Kestliku arengu hariduse edendamine õuesõppe meetoditega Läänemere tervise parandamiseks
Rahastusallikas: Nordplus Horisontaalne 2024

Projekti ID: NPHZ-2024/10120
Projekti periood: mai 2024 – aprill 2025
Kokku eraldatud summa: 70 584 eurot
Juhtpartner:
Tartu Keskkonnahariduse Keskus (EV, Sihtasutus)
Projekti koordinaator: Gedy Matisen (gedy.matisen@tartuloodusmaja.ee)
Koostööpartnerid:
“Puhta Leedu Nimel” (LT, MTÜ)
Projektijuht: Milda Nutautienė (info@savebaltic.eu)
Norrtälje Looduskaitse Sihtasutus (SE, MTÜ)
Projektijuht: Lotta Andersson (lotta@norrtaljenaturcentrum.se)
Projekti kokkuvõte:
Projekti eesmärkideks oli edendada keskkonnaharidust õuesõppe meetoditega, toetada osalevate organisatsioonide jätkusuutlikkust ning soodustada kultuuridevahelist koostööd Läänemere-äärsetes riikides. Selleks korraldati kolm haridussündmust Norrtäljes (videojäädvustus “Päev Läänemere jaoks” 19.06.2024), Tallinnas (videojäädvustus “Läänemere hääl” 15.10.2024) ja Vilniuses (videojäädvustus “Expedition closing event” 6.12.2024), mis toetasid “Save the Baltic Sea” algatust. Läbi praktiliste, mänguliste ja teaduslike töötubade, harrastusteaduse vaatluste, rannakoristuste, paneeldiskussioonide ja erinevate loengute käsitleti sündmustel erinevaid Läänemere probleeme ning võimalikke lahendusi oma ökoloogilise jalajälje vähendamiseks. Kolme sündmuse peale kokku oli osalejaid ja veebiteel kaasaelajaid umbes 2800.

Korraldatud sündmused olid suhtlusplatvormideks erinevatele keskkonna- ja haridustöötajatele ning õppijatele. Pakutud tegevused arendasid teaduspõhise lähenemise baasoskusi, sotsiaalset vastutustunnet ja kultuuridevahelist mõistmist. Osalejad laiendasid oma teadmisi Läänemerest, keskkonnaprobleemidest ning tõstsid oma võimekust rohepöörde ja jätkusuutliku arengu toetamiseks.
Lisaks sündmuskorraldusele loodi projekti käigus õuesõpet toetavaid vahendeid ja õppematerjale. Näiteks, võib nüüd Tartu loodusmaja pargis tutvuda interaktiivse rändkivide rajaga, mille abil saab kivimite kohta mängulisel viisil lisainfot hankida iga pargi külastaja iseseisvalt (ka inglise keeles). Aga need, kes tahavad geoloogide kombel natuke rohkem teemaga süvitsi minna, saavad tellida ühe järgnevatest õppeprogrammidest: “Rändkivide ja kivististe jälgedes” (4.–6. klassile) või “Kivide krüptovõti” (7.–9. klassile).
Norttälje Loodus- ja teaduskeskuse juhtimisel valmisid ökoloogia uurimiskomplektid, mis võimaldavad keskkonnahariduse jagamisel rakendada õuesõpet ja nn mobiilse klassiruumi metoodikat. Õppematerjalid on saadavad rootsi ja inglise keeles, et need võimaldaksid meie projekti kogemustest õppimist üle maailma õuesõppega tegelevates organisatsioonides.
Projektipartnerite võrgustumine ja töötajate professionaalse arengu toetamine toimus igakuiste veebikoosolekute ja kahe füüsilise kohtumise teel (Norttäljes 18.-20.06 ning Vilniuses 5.-7.12.2024). Õuesõppe filosoofilist tausta ja teaduslikku efektiivsust tutvustas Rootsi õuesõppe ekspert Anders Szczepanski ning projekti tulemusi levitati veebinatri teel (“Outdoor education and sustainability in action” 18. märts 2025), kuhu registreerus umbes 340 huvilist 51 erinevast riigist.
Loodud materjalid:
EESTIKEELSED MATERJALID
INGLISKEELSED MATERJALID
Two geology study programs and animations of glacial erratics:
- “In the Footsteps of Glacial Erratics and Fossils” (grades 4–6) combines fossil analysis, marine life videos, and global sand comparisons to deepen ecological understanding and observational skills. Printable worksheets: Sand, Fossil.
- “The Cryptographic Key to Glacial Erratics” (grades 7–9) blends outdoor exploration with indoor logic games, connecting geology with math, chemistry, and teamwork. Printable worksheets: construction geologists, drillers, glacial erratic, palaeontologists, treasure chest, workstation tags, Aseri geological survey, Kaarma geological survey, Jaani geological survey.
- Animated characters of glacial erratics.
Six Mobile Classroom boxes for ecology studies outdoors:
- One box named “Baltic Sea”: Focused on marine ecosystems, sustainability, and student-led inquiry. Box 1 content picture & the teachers’ manual for the Baltic Sea (“Östersjön” in Swedish)
- Two boxes named “Insects, Birds and Plants on Land”: Exploring meadow biodiversity and cultural heritage through art, biology, and games. Box 2 content picture & the teachers’ manual for the Insects, birds & plants (“Insekter, fåglar och växter” in Swedish)
- Two boxes named “Forest”: Encouraging sensory engagement and ecological literacy through games like “The Moose” and fungi-tree relationship studies. Box 3 content picture & the teachers’ manual for the Forest (“Skog” in Swedish)
- One box named “Lake & Stream”: Featuring aquatic biodiversity, water quality testing, and nature-inspired poetry and play. Box 4 content picture & the teachers’ manual for the Lake & Stream (“Sjö och å” in Swedish)
LEEDUKEELSED MATERJALID
ROOTSIKEELSED MATERJALID
(täpsustamisel)
Projekti nimi: Rohelise kooli programm Eestis
Projekti kestus: uuendatakse jooksvalt
Projekti toetab: SA Keskkonnainvesteeringute Keskus
Projektijuht: Maris Mägi, SA Tartu Keskkonnahariduse Keskus
Projekti eesmärk: Haridusasutuste säästvat arengut toetava ülemaailmse Rohelise kooli programmi võrgustiku jätkuv koordineerimine ja tegevuste elluviimine Eestis ligi 250 õppeasutusega. Projekti elluviimise tulemusena on Rohelise Kooli programm ühiskonnas senisest enam tuntud ja väärtustatud ning võrgustiku identiteet on tänu ühisüritustele ja kampaaniale tugevnenud, liitunud on rohkem aktiivseid haridusasutusi.
Projekti tegevused: uuendamisel
- Rohelise kooli võrgustiku arendamine, sh nii Eesti-sisene suhtlus kui koostöö rahvusvahelise võrgustikuga
- Programmi turundus ja kommunikatsioon, sh uudiskirja koostamine – vt ilmunud uudiskirju siit
- Võrgustikuseminaride läbiviimine
- Digikoristusnädala ettevalmistus ja läbiviimine
- Keskkonnamärgise Roheline lipp taotlemise ettevalmistus ja läbiviimine, tunnustusürituse-konverentsi korraldamine
Projekti koduleht: www.rohelinekool.ee
Lisainfo: Maris Mägi, maris.magi@tartuloodusmaja.ee

Loodusfestivali linnalooduse päeva külastajatele avanes Tartu loodusmaja töötubades võimalus uudistada ja ettevaatlikult käega katsuda ehtsaid Madagaskari sisiprussakaid ning raagritsikaid, kes olid loodusmaja loomatoast festivalipäevale kaasa võetud. Väiksesed loodusesõbrad said taaskasutatavatest materjalidest meisterdada sääskede peletamiseks omaenda sääsepilli, samuti oli võimalik putukate nägemist imiteerivate prillide abil läbida lõbus putukarada.
Jäätmesorteerimise töötoas uurisime inimeste käest, kui palju kodudes igapäevaselt jäätmeid sorteeritakse. Huvilistele jagasime nippe, kuidas jäätmete teket vähendada ning välisündmuste hooaaja puhul tutvustasime keskkonnasõbralikke alternatiive pakenditele ja ühekordsetele nõudele.
Lisainformatsiooni Tartus asuvate jäätmejaamade kohta leiad SIIT.
Festivalil valminud sääsepilli meisterdamine on imelihtne.
Vaja läheb pesupulka, nööri, tugevat liimi (kuum liim või PVA või Moment), kaht pabeririba, paberist lõigatud tiiba ning õhupallist lõigatud riba.
Töö käik:
- Rulli mõlemad paberiribad tihedalt kokku ja liimi kumbki rull mõlemale poole pesupulga väliskülge (need on sääse silmad).
- Lõika tugevast paberist välja tiib ning liimi tiib ning nöör pesupulga sisekülgedele.
- Pinguta õhupallist lõigatud (kinnine) riba pesupulga ümber.
- Et pillist sääsepininat välja võluda, keeruta sääsepilli nööri abil kiirete liigutustega.
Pildis näeb meisterdamine välja selline:

Mobiilse infopunkti tegevusi toetab SA Keskkonnainvesteeringute Keskus.


Mobiilne infopunkt Karlova perepäeval 18.05.2019
Tartu loodusmaja andis ka sel aastal Karlova perepäevale hoogu mitmete vahvate tegevustega. Kuna maikuu on traditsiooniliselt looduskaitsekuu, siis pühendusime ka meie sel päeval elurikkuse märkamisele loodusmaja pargis. Väikesed ja suured loodusvaatlejad võisid endale meisterdada binokli, et sellega loodusmaja parki orienteerumisretkele minna.
Külastajatele oli avatud ka Tartu loodusmaja liigirikas talveaed ning loomatuba. Karlova pered said oma teadmised proovile panna harivas ja lõbusas jäätmesorteerimise mängus. Jagasime nõuandeid ja nippe, kuidas jäätmete teket üldse vähendada. Inspireerivat lisalugemist loodussäästliku elustiili kohta leiad kindlasti ka blogist Suletud ring ja blogist Nullkulu.
Lisainformatsiooni Tartus asuvate jäätmejaamade kohta leiad SIIT.
Binokli meisterdamine on tegelikult väga lihtne.
Vaja läheb kahte WC-paberi rulli südamikku, värvilise paberi ribasid, liimipulka, klambrilööjat, vilt- või värvipliiatseid binokli kaunistamiseks, naasklit ja nööri.
Töö käik:
- Vali eelmistest meisterdamistest allesjäänud paberijääkide seast endale meeldivat värvi ribad ja liimi nendega WC-paberi rullid üle.
- Aseta rullid tihedalt kõrvuti ja klammerda klambrilööjaga mõlemalt poolt umbes 1 cm kauguselt ava otstest kokku.
- Tee naaskliga rullide väliskülgedesse (samuti 1 cm ülaservast) augud, sikuta neist paraja pikkusega nöör läbi ja tee pidav sõlm
- Soovi korral kaunista binokkel vilt- või värvipliiatsitega, riputa kaela ning seejärel oledki valmis suunduma põnevale uurimisretkele!
Pildis näeb kõik välja nii:

Mobiilse infopunkti tegevusi toetab SA Keskkonnainvesteeringute Keskus.


Mobiilne infopunkt Supilinna päevadel 27.04.2019
Tartu loodusmaja osales mobiilse infopunktiga XVIII Supilinna päevade platsipäeval 27. aprillil 2019. Kuna ilm oli imeline, siis võttis platsipäeva tegemistest osa rekordhulk inimesi ja väga suur osa neist jõudis ka loodusmaja telki, kus kõik soovijad said joonistada, värvida ja meisterdada linnulohesid ning tuulevurre. Samuti toimus Supilinna perede vahel meeleolukas ja hariv jäätmesorteerimisvõistlus, mille käigus tekkis põnevaid arutelusid jäätmekäitluse teemadel.
Lisainformatsiooni Tartus asuvate jäätmejaamade kohta leiad SIIT.
Linnulohe meisterdamise juhendi leiad SIIT.
Tuulevurri meisterdamise juhend asub SIIN.
Mobiilse infopunkti tegevusi toetab SA Keskkonnainvesteeringute Keskus.

