Sihtrühm: III kooliaste (eelkõige 8. klass), sobib ka IV kooliastmele
Rühma suurus: optimaalne kuni 24 õpilast, maksimaalne 28 õpilast
Kestus: 3 akadeemilist tundi
Toimumiskoht: Tartu loodusmaja klass või kohapeal koolis. Aprillis, mais ja septembris vaatluste ja katsete osa õues.
Lühitutvustus:
Limuste programm pakub võimalust tutvuda erinevate praktiliste tööde, vaatluste, ülesannete ja esitluse kaudu tigude ja karpide mitmekesisuse, neile oluliste keskkonnatingimuste, eluviisi, kaitse ja rolliga looduses ning inimese elus. Programmis osalejad saavad ülevaate Eesti limuste kohast toiduahelates nii vee- kui maismaaökosüsteemides, määravad kodade alusel 6 Eesti maismaatigu, vaatlevad elusate tigude kehaehitust ja liikumist, määravad liikumiskiirust, hindavad karpide vanust, tutvuvad kogu baasil limuste kasutusvaldkondadega inimese elus.
Rühma suurus: optimaalne kuni 24 õpilast, maksimaalne kuni 28 õpilast
Kestus: 3 akadeemilist tundi. Eelistatud toimumisaeg oktoober – märts
Toimumiskoht: Tartu loodusmaja klass või koolis kohapeal
Lühitutvustus:
Programm tutvustab erinevate praktiliste tööde, vaatluste ja ülesannete kaudu Eesti looduskaitse aspekte. Keskendutakse põhiliselt Tartumaa looduskaitsealustele liikidele ja objektidele ning kaitsealadele. 3-4 liikmelistes rühmades töötades läbitakse kümme tööpunkti, täites töölehte. Tutvutakse Tartu linna ja maakonna kaitsealuste liikide ja üksikobjektidega, lahendatakse salakirja, uuritakse kimalaste katmikaladel kasutatavat tehispesa, määratakse kimalasi, kahepaikseid, pisitigusid; võrreldakse arusisalikku ja tähnikvesilikku, valge- ja must-toonekurge ning nende eluviisi sarnasusi ja erinevusi; tutvutakse säga, ebapärlikarbi, jõekarbi jt euroopa direktiiviga kaitstavate selgrootutega; õpitakse kasutama maa-ameti geoportaali looduskaitse ja Natura 2000 alamlehe kaardirakendust.
Toimumiskoht: Tartu loodusmaja, võimalik tellida ka haridusasutusse
Lühitutvustus:
Tutvume ringmajanduse põhimõtetega, keskendudes noorte endi jalanõudele. Kaalume erinevate jalatsite materjalide saamise, jalavarju eluea pikendamise, hoidmise ja taaskasutamise võimalusi. Otsime ülesandeid lahendades ja ka koostöiselt mängides erinevaid võimalusi ressursside paremaks kasutamiseks ning jäätmete vähendamiseks nii meie isiklike valikute kaudu tarbijana kui ka tarbijast erinevatel tasanditel (tootmises, toote- ja majandusterviku disainis, poliitiliselt jm).
Uurime rõivaste materjalide päritolu – looduslikud kiud (taimsed, loomsed), keemilised kiud ja materjalid. Saame aimu materjalide ja tehnoloogiate arengust ajaloos, tutvume T-särgi teekonnaga ja eluringiga (põllult prügimäeni) ja kogu elutsükli keskkonnamõjuga. Arutame, millised riided on loodussõbralikumad ja millised vähem ning kuidas riideid hoida ja väärtustada. Tutvume sellega, mida jutustavad sildid meie riietel, vaatame (ka suurendusega) ja katsume erinevaid materjale. Arutleme kiirmoe teemadel ja mõtiskleme sellest, mis vahe on sellel, mida me tahame ja mida me vajame. Teeme erinevaid tegevusi, arutelusid, rühmatöid ja mängime riidenäituse eksponaatidega.
Programmi lisainfo: leelo.kurbel@tartuloodusmaja.ee
Rändnäituse oma kooli tellimise lisainfo: anneli.ehlvest@tartuloodusmaja.ee
Märgis nr 804
Sihtrühm: 7.-9. klass
Rühma suurus: kuni 24 õpilast
Kestus: 3 akadeemilist tundi, aastaringselt
Õppekeel: eesti keel
Toimumiskoht: Tartu loodusmaja ja loodusmaja park
Õppeprogramm käsitleb kliimamuutuste füüsikalist tausta, läbi praktiliste tegevuste saadakse kogemus kuidas on seotud soojuskiirgus, CO2 ja fossiilkütused kasvuhooneefektiga. Õppeprogrammi eesmärk on vähendada kliimamuutuste teemalist ärevust noortes ning pakkuda kliimamuutuste füüsikalise tausta: kasvuhooneefekti ning CO2 kontsentratsiooni suurenemise põhjustest arusaamisele keskenduvat lähenemist. Õppeprogramm avab vaate kliimamuutustega kohanemise võimaluste mitmekesisusele ja praktilistele näidetele Tartu loodusmaja ja selle ümber paikneva pargiala kasutamise näitel.
Toimumiskoht: Tartu loodusmajas, kuid tellitav on ka haridusasutusse või mujale.
Lühikirjeldus:
Õpilased tutvuvad rollimängus ekvatoriaalse kliima eripärade, eluks vajalike loodusressursside, mussoonide ja kõrgusvööndilisusega. Ootamatute loodusnähtuste (maavärin, vulkaanipurse vm) tagajärjel eluks vajalike loodusressursside kadumise ning seetõttu elukohast kolimise vajadusega. Rollimängus puututakse kokku erinevate inimkultuuridega, inimkultuuride ja looduse vaheliste seoste, ning kohanemisvajadusega.
Aeg ja kestus: 3 akadeemilist tundi, aprillist oktoobrini
Toimumiskoht: Veekogu ääres (Emajõe kallas, tiik kooli lähistel, vm)
Lühitutvustus:
Uurimuslikul õppel põhinev programm kus tutvutakse tiigi, jõe või järve elustikuga (sh plankton), veeselgrootute mitmekesisuse, eluviisi ja kohastumustega vee keskkonnas elamiseks ning erinevate veeorganismide esinemise ja arvukuse seostega veekogu iseloomu ja keskkonnanäitajatega.
Tutvutakse suurselgrootute ja taimestiku ohtruse alusel veekogu seisundi hindamise põhimõtetega. Kasutatakse erinevaid vahendeid veeselgrootute püüdmiseks, määratakse leitud taimi ja hinnatakse võimalusel leidude alusel uuritud veekogu seisundit.
Toimumiskoht: Tartu loodusmaja klass ja pargi kivirada
Lühitutvustus:
Programmi käigus saadakse teada, kuidas kivimid tekivad, millest nad koosnevad ja miks murenevad, millised Eestis leiduvatest settekivimitest on maavarad ja millised probleemid kaasnevad nende kaevandamisega. Praktiliste tööde käigus õpitakse põgusalt tundma tähtsamaid kivimit moodustavaid mineraale, tard- ja moondekivimite enamlevinud tüüpe, kivimite murenemisel tekkivat settematerjali, Eesti aluspõhja settekivimeid ja neis leiduvaid Vanaaegkonna fossiile, eesti maavarasid. Tutvutakse Eesti geoloogilise kaardi ja geokronoloogilise tabeliga ning loodusmaja pargi rändkivide rajaga. Programmi on võimalik kohandada vastavalt osaleja soovile.
Programmi kestel õpitakse kaardi lugemist, silmamõõdulist ja lihtsamate instrumentidega maastikuelementide mõõtmist ning plaani joonistamist looduses. Võimalik korraldada nii paaris- kui rühmatööd või individuaalselt ülesannete täitmist. Loodusõpetuse, geograafia ja matemaatika kursuste lõimimine.
Eesmärk: õpilased oskavad lugeda kaarti ja plaani, oskavad hinnata kaugusi ja kõrgusi looduses silmamõõduliselt ning kasutada lihtsamaid mõõdistamisvõtteid, teavad kuidas looduses orienteeruda ja miks on vaja maa-ala plaani keskkonna kujundamiseks. Õpilased oskavad hinnata ja mõõta puu kõrgust, veekogu pindalat.
Esitluste, katsete ja arutluste kaudu omandavad õpilased teadmisi energialiikidest, taimede ja loomade energeetilistest protsessidest ja toidu energiast. Õpilased saavad teada, kuidas saab toitu valides olla ressursisäästlikum ja loodushoidlikum.
Eesmärk: Õpilased teavad, kust tuleb toidu sisse energia, miks on üks toiduaine parem kui teine ja kuidas saab toitu valides olla loodust säästvam. Õpilased oskavad korraldada katseid, teha
vaatlusandmete põhjal graafikuid ja diagramme, neid lugeda ja teha järeldusi. Õpilased saavad teada, kuidas teha toidukorvi koostamisel paremaid valikuid ja olla säästlik tarbija.