Projekti nimi: Enhancing climate awareness and sustainability education through Eco-Schools network collaboration
Rahastusallikas: Euroopa Majanduspiirkonna ja Norra finantsmehhanismide kahepoolsete suhete fondi toetus

Projekti ID: 11.1-12/24/433-1
Projekti periood: 1.10.2024 – 30.04.2025
Eelarve: 146 478 eurot
Juhtpartner: Tartu Keskkonnahariduse Keskus (EV, Sihtasutus)
Projekti koordinaator: Gedy Matisen (gedy.matisen@tartuloodusmaja.ee, +372 56 466 887)
Koostööpartnerid: Stiftelsen FEE Norway (Norra, MTÜ, https://fee.no/)
Projektijuht: Lene Jeanette Øverby Haakonsen (ljh@fee.no, +47 907 533 55)
Projekti kokkuvõte: Tugevdada Eesti ja Norra Rohelise kooli programmiga liitunud haridusasutuste ning nende riiklike koordinaatorite partnerlust, koostööd ja võimekust kliimamuutuste käsitlemisel hariduskampaaniate, koostöö ning jätkusuutlike tavade jagamise kaudu, edendades ühtlasi õpilaste ja õpetajate seas tähendusrikkuse ja kuuluvustunde kujunemist.
Projekti eesmärgid:
- Toetada õpetajate ja õpilaste kliimaharidust Eestis ja Norras, integreerides jätkusuutlikkuse ja kliimamuutuste teemad koolijuhtimisse, õppekavadesse ja huvitegevustesse.
- Edendada jätkusuutlikke tavasid haridusasutustes Rohelise kooli võrgustiku kaudu, keskendudes kliimamuutuste leevendamisele, digiprügi vähendamisele ja elurikkuse kaitsele.
- Tugevdada piiriülest koostööd Eesti ja Norra Rohelise kooli programmide vahel, soodustades jätkusuutlike tavade, ideede ja õppevahendite vahetust.
- Suurendada kogukonna kaasatust, kaasates lapsi, noori ja kohalikke kogukondi keskkonnahariduse algatustesse, eriti digikoristuse ja tolmeldajate toetamise kampaaniate kaudu.
Soovitud tulemused:
- Parendatud kliimaharidus, kus osalevate koolide õpetajad ja õpilased näitavad suurenenud teadmisi ja teadlikkust kliimamuutuste, jätkusuutlikkuse ja elurikkuse teemadel.
- Jätkusuutlike tavade kasutuselevõtt koolides ja lasteaedades mõlemas riigis, integreerides igapäevarutiinidesse tegevusi nagu digikoristus ja tolmeldajate sõbralikud praktikad.
- Digikoristuse kampaania edukas rakendamine Norras esmakordselt ning selle täiendamine Eestis, tõstes teadlikkust digiprügist ja vastutustundlikest digiharjumustest.
- Täiustatud õpetajakoolitus (õppereis), et integreerida jätkusuutlikkust õppekavadesse ja õpetamisse nii Eestis kui Norras.
- Tugevamad piiriülesed võrgustikud, mis põhinevad pikaajalistel partnerlustel ja koostööpüüdlustel Eesti ja Norra haridusasutuste vahel, edendades jätkuvat keskkonnahariduslikku koostööd.
Konkreetsed väljundid:
- Projekti juhtimisstruktuur hästi koordineeritud meeskonnaga Eestis ja Norras, selgete rollide, ajakavade ja suhtluskanalitega.
- Avakoosolek ja töötuba Oslos, sealhulgas koolitus digikoristuse kampaania teemal, millest võtavad osa mõlema riigi peamised osalejad. Loe novembris toimunud avakoosoleku kokkuvõtet siit.
- Haridusmaterjalide väljatöötamine ja levitamine, sealhulgas videod, juhendid ja reklaamsisu digikoristuse ja tolmeldajate toetamise kampaaniate jaoks.
- Digikoristuse kampaania rakendamine Norras ja Eestis, kaasates õpilasi ja õpetajaid digiprügi vähendamisse. Eesti kampaania koduleht ja Norra kampaania koduleht.
- Tolmeldajate toetamise kampaania loomine Eesti koolidele, sealhulgas õppematerjalid, õpetajate ressursid ja alustamise paketid osalevatele asutustele. Eesti kampaania koduleht ja Norra kampaania koduleht.
- Õppereis Trondheimi Eesti õpetajatele, et jälgida parimaid praktikaid jätkusuutlikkuse integreerimisel koolielu. Loe märtsis toimunud õppereisi kokkuvõtet siit.
- Kommunikatsiooni- ja levitamistegevuste korraldamine, sealhulgas riiklikud konverentsid, peredele mõeldud perepäev “Iga lible loeb” ja “Märka tolmeldajat”, rahvusvahelised esitused, et jagada projekti tulemusi ja parimaid praktikaid.
- Kaudne tugi, sealhulgas ressursside eraldamine olulisteks üldkuludeks, tagamaks sujuva projekti elluviimise ja jätkusuutlikkuse.
Loodud materjalid:
Digikoristusnädal 2025:
Kampaania “Tunne tolmeldajat!”:

Projekti nimi: Bodø-Tartu koostöövõrgustumine (Duo Networking)
Kestvus: kuni 31.12.2024
Eelarve: 9434,56€

Kirjeldus: Bodø-Tartu koostöövõrgustumise projekti eesmärk on toetada Bodø ja Tartu kultuuriasutuste vahelist koostööd, luues võrgustikuruumi (kohtumised, liikuvus, kunstnikevahetus jne) ja üksikisikupõhist vahetust Bodø/Norra ja Tartu/Eesti vahel. Projekti rahastatakse Norra Grandist, mida jagab välja Norra Suursaatkond Tallinnas.
Tartu loodusmaja ja Tartu Kunstikool teevad koostööd asutusega Re Innovasjon ning koos on loodud tegevuskava kunstnike residentsusteks, koostööseminarideks, kohtumisteks ja plaanideks koostöö alalhoidmiseks pärast 2024. aastat.
Asutuste kaasamise on heaks kiitnud Norra Suursaatkond ning seda toetavad kultuuripealinna projektid Tartu 2024 ja Bodø 2024, kellel on partneritega tihe side.
Planeeritavad tegevused:
23.-26.20.2023 – Kohtumine Bodøs, ühisprojekti planeerimine
26.01.2024 – Koondprojekti ettepanek saadeti Loov Euroopale.
6.-8.05.2024 – Kohtumine Tartus, võrgustikutöö kunstikoolide võrgustiku vahel Euroopast (TK poolt) ja kogemuste vahetamine mikroskoopilise ökokriitilise kunsti õpitoaga (TEMÜ poolt).
15.-25.08.2024 – Tartu kunstnik residentsuses Bodøs.
13.-22.09.2024 – Taaskasutusnädala üritus Bodøs, kus TEMÜ ja TK pakuvad avalikkusele töötubasid.
Umbes 20.12.2024 – Lõppkohtumine Tartu loodusmajas. Järeldused, järgmised sammud.

Projekti nimi: Kestliku arengu hariduse edendamine õuesõppe meetoditega Läänemere tervise parandamiseks
Rahastusallikas: Nordplus Horisontaalne 2024

Projekti ID: NPHZ-2024/10120
Projekti periood: mai 2024 – aprill 2025
Kokku eraldatud summa: 70 584 eurot
Juhtpartner:
Tartu Keskkonnahariduse Keskus (EV, Sihtasutus)
Projekti koordinaator: Gedy Matisen (gedy.matisen@tartuloodusmaja.ee)
Koostööpartnerid:
“Puhta Leedu Nimel” (LT, MTÜ)
Projektijuht: Giedrius Bučas (info@savebaltic.eu)
Norrtälje Looduskaitse Sihtasutus (SE, MTÜ)
Projektijuht: Lotta Andersson (lotta@norrtaljenaturcentrum.se)
Projekti kokkuvõte:
Projekti eesmärkideks oli edendada keskkonnaharidust õuesõppe meetoditega, toetada osalevate organisatsioonide jätkusuutlikkust ning soodustada kultuuridevahelist koostööd Läänemere-äärsetes riikides. Selleks korraldati kolm haridussündmust Norrtäljes (videojäädvustus “Päev Läänemere jaoks” 19.06.2024), Tallinnas (videojäädvustus “Läänemere hääl” 15.10.2024) ja Vilniuses (videojäädvustus “Expedition closing event” 6.12.2024), mis toetasid “Save the Baltic Sea” algatust. Läbi praktiliste, mänguliste ja teaduslike töötubade, harrastusteaduse vaatluste, rannakoristuste, paneeldiskussioonide ja erinevate loengute käsitleti sündmustel erinevaid Läänemere probleeme ning võimalikke lahendusi oma ökoloogilise jalajälje vähendamiseks. Kolme sündmuse peale kokku oli osalejaid ja veebiteel kaasaelajaid umbes 2800.

Korraldatud sündmused olid suhtlusplatvormideks erinevatele keskkonna- ja haridustöötajatele ning õppijatele. Pakutud tegevused arendasid teaduspõhise lähenemise baasoskusi, sotsiaalset vastutustunnet ja kultuuridevahelist mõistmist. Osalejad laiendasid oma teadmisi Läänemerest, keskkonnaprobleemidest ning tõstsid oma võimekust rohepöörde ja jätkusuutliku arengu toetamiseks.
Lisaks sündmuskorraldusele loodi projekti käigus õuesõpet toetavaid vahendeid ja õppematerjale. Näiteks, võib nüüd Tartu loodusmaja pargis tutvuda interaktiivse rändkivide rajaga, mille abil saab kivimite kohta mängulisel viisil lisainfot hankida iga pargi külastaja iseseisvalt (ka inglise keeles). Aga need, kes tahavad geoloogide kombel natuke rohkem teemaga süvitsi minna, saavad tellida ühe järgnevatest õppeprogrammidest: “Rändkivide ja kivististe jälgedes” (4.–6. klassile) või “Kivide krüptovõti” (7.–9. klassile).
Norttälje Loodus- ja teaduskeskuse juhtimisel valmisid ökoloogia uurimiskomplektid, mis võimaldavad keskkonnahariduse jagamisel rakendada õuesõpet ja nn mobiilse klassiruumi metoodikat. Õppematerjalid on saadavad rootsi ja inglise keeles, et need võimaldaksid meie projekti kogemustest õppimist üle maailma õuesõppega tegelevates organisatsioonides.
Projektipartnerite võrgustumine ja töötajate professionaalse arengu toetamine toimus igakuiste veebikoosolekute ja kahe füüsilise kohtumise teel (Norttäljes 18.-20.06 ning Vilniuses 5.-7.12.2024). Õuesõppe filosoofilist tausta ja teaduslikku efektiivsust tutvustas Rootsi õuesõppe ekspert Anders Szczepanski ning projekti tulemusi levitati veebinatri teel (“Outdoor education and sustainability in action” 18. märts 2025), kuhu registreerus umbes 340 huvilist 51 erinevast riigist.
Loodud materjalid:
EESTIKEELSED MATERJALID
INGLISKEELSED MATERJALID
Two geology study programs and animations of glacial erratics:
- “In the Footsteps of Glacial Erratics and Fossils” (grades 4–6) combines fossil analysis, marine life videos, and global sand comparisons to deepen ecological understanding and observational skills. Printable worksheets: Sand, Fossil.
- “The Cryptographic Key to Glacial Erratics” (grades 7–9) blends outdoor exploration with indoor logic games, connecting geology with math, chemistry, and teamwork. Printable worksheets: construction geologists, drillers, glacial erratic, palaeontologists, treasure chest, workstation tags, Aseri geological survey, Kaarma geological survey, Jaani geological survey.
- Animated characters of glacial erratics.
Six Mobile Classroom boxes for ecology studies outdoors:
- One box named “Baltic Sea”: Focused on marine ecosystems, sustainability, and student-led inquiry. Box 1 content picture & the teachers’ manual for the Baltic Sea (“Östersjön” in Swedish)
- Two boxes named “Insects, Birds and Plants on Land”: Exploring meadow biodiversity and cultural heritage through art, biology, and games. Box 2 content picture & the teachers’ manual for the Insects, birds & plants (“Insekter, fåglar och växter” in Swedish)
- Two boxes named “Forest”: Encouraging sensory engagement and ecological literacy through games like “The Moose” and fungi-tree relationship studies. Box 3 content picture & the teachers’ manual for the Forest (“Skog” in Swedish)
- One box named “Lake & Stream”: Featuring aquatic biodiversity, water quality testing, and nature-inspired poetry and play. Box 4 content picture & the teachers’ manual for the Lake & Stream (“Sjö och å” in Swedish)
LEEDUKEELSED MATERJALID
ROOTSIKEELSED MATERJALID
- Videosalvestus Rootsis Norrtäljes toimunud “Päev Läänemere jaoks” 19.06.2024
(täpsustamisel)
Tartu loodusmaja
Pressiteade
11.03.2024
11. märtsil alustas 10-liikmeline keskkonnaaktivistide meeskond, sealhulgas ka eestlanna Liisi Preedin, matka ümber Läänemere, korraldades 8 riigis keskkonnateadlikkust tõstvaid haridussündmusi, arutelusid ja töötubasid, eesmärgiga kiirendada Läänemere kriitilistele keskkonnaprobleemidele lahenduste leidmist.
“Save the Baltic Sea” initsiatiivi ekspeditsioonigrupp alustas teekonda Klaipėdast, Leedust, et jalgsi läbida ligikaudu 6000-kilomeetri pikkune Läänemere rannik. 9 kuu pikkuse matka jooksul kutsutakse kodanikke, valitsusi, organisatsioone ja ettevõtteid võtma kasutusele aktiivseid meetmeid mere säilitamiseks tulevaste põlvkondade jaoks.
“Läänemeri on kriitilises seisundis, mis seab ohtu selle pakutavad hüved,” ütleb ekspeditsiooni teaduse kaasamise koordinaator Laura Stukonytė. “Jätkusuutmatu inimtegevus on pannud meie mereökosüsteemid äärmusliku surve alla, alates liigsest lämmastiku ja fosfori sissevoolust kuni mereprügi ja ohtlike ainete jõudmiseni maalt merre. Samal ajal mõjutab Läänemerd ka kliimamuutus,” lisab ta.
2007. aastal võttis Euroopa Liit vastu Läänemere tegevuskava – strateegilise meetmete ja tegevuste programmi, mis parandaks Läänemere tervislikku seisundit aastaks 2030. Kuigi pärast kava vastuvõtmist on nähtud mõningaid keskkonnaalaseid edusamme, pole üle 50% kokkulepitud ühismeetmetest veel rakendatud. Ekspeditsioon soovib kiirendada neid meetmeid meie piirkonna mere keskkonnaprobleemide lahendamiseks. “Igaüks meist, kes elab Läänemere piirkonnas, panustab meie merekeskkonna seisundisse, sageli isegi teadmata. See tähendab, et igaühel meist on ka võim muutust ellu viia,” ütleb Giedrius Bučas, ekspeditsiooni juht, kes matkas 2019. aastal Leedus 1200 kilomeetrit vabatahtlike meeskonnaga.
Ekspeditsiooni meeskonnaga liitus ka eestlannast kogenud matkaja ja matkajuht Liisi Preedin.
“Eestlastena oleme merega koos kasvanud. See on meie kodu, mille kaitsmine on meie kohustus. Läänemere keskkonnaprobleemid on väga mitmetahulised ning vaid väike osa sellest on inimsilmale nähtav, seetõttu ei oska inimesed sageli Läänemere keskkonnaprobleeme teadvustada. Meie ekspeditsiooni eesmärk ongi nendele murekohtadele tähelepanu juhtida ning inimestele selgitada, et olgugi et meie rannad on visuaalselt suhteliselt puhtad, on Läänemere olukord kriitiline. Olukorra parandamiseks saab ja lausa peab oma panuse andma igaüks.” ütleb Saaremaalt pärit Liisi Preedin, kelle meeskonnaga liitumist koordineeris Tartu loodusmaja. Liisi on avalikkusele tuntud pikamaa matkaja, olles kõndinud nii läbi Ameerika Ühendriikide, Mehhiko piirist Kanadani kui ka näiteks 3000 km läbi Uus-Meremaa riigi.
“Save the Baltic Sea” ekspeditsioon jõuab järjega Eestisse sügisel. Oktoobri keskpaigas korraldatakse Tallinnas esimene avalik teavitusüritus töötubade ja aruteludega. Teine suurem teavitusüritus korraldatakse koostöös Tartu Ülikooli Eesti Mereinstituudiga novembri alguses Pärnus.
Hariduslikud tegevused ja töötoad viiakse ellu Euroopa Komisjoni rahastatava EU4Oceani koalitsiooni toel ning Eestis on ekspeditsiooni tegevusi ja üritusi koordineerivaks asutuseks Tartu loodusmaja.
Lisateavet avalike ürituste kohta leiab ekspeditsiooni veebilehelt ja sotsiaalmeedia kanalitest:
www.savebaltic.eu
www.facebook.com/SaveTheBalticSea
www.instagram.com/save.the.baltic.sea/
Samuti on võimalik annetada ekspeditsiooni toetuseks ning liituda matkaga marsruudi eri osades: https://savebaltic.eu/join-us/
Projekti Eesti koordinaator:
Gedy Matisen
56466887
gedy.matisen@tartuloodusmaja.ee

Projekt täisnimi: Koos parema keskkonnahariduse kvaliteedi suunas – Together Towards Improved Quality of Environmental Education (QualitE), projekt nr 2023-2-EE01-KA210-SCH-000185260.
Projekti toetab: Euroopa Liit läbi ERASMUS+ üldhariduse valdkonna väikeprojektide programmi summaga 60 000 €.


Projekti kestus: 01.01.2024 – 31.12.2024
Projektijuht: Gedy Matisen, gedy.matisen@tartuloodusmaja.ee
Projekti partnerid: Juhtpartner Tartu loodusmaja, koostööpartneriks Helsingi Taaskasutuskeskus (Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy)
Projekti eesmärgid:
- Luua ülevaade Eesti ja Soome keskkonnahariduse kvaliteedi hindamise strateegiatest ja tööriistadest, õppida teineteise kogemustest ning võtta asutustes kasutusele ühiselt testitud versioonid, et tõsta pakutava keskkonnahariduse kvaliteeti.
- Luua riiklikku õppekava toetav interdistsiplinaarne ringmajanduse õppeprogramm, mida keskkonnahariduse keskused saaksid pakkuda koolidele, et edendada ringmajanduse põhimõtteid ja kestlikke tavasid Euroopas ja väljaspool.
- Korraldada koolitusreise ja veebiseminar, et tugevdada koostööd Eesti ja Soome partnerite vahel, keskendudes kestlikku arengut toetavale haridusele ja ringmajandusele.
Oodatavad tulemused:
- Mai 2024: On loodud esimene ühine formaat täiustatud kvaliteedihindamise vahenditest keskkonnaharidusprogrammidele Eesti ja Soome partneritele. Juhindume Eesti Keskkonnahariduse Ühingu ja Soome Loodus- ja Keskkonnakoolide Võrgustiku (LYKE) poolt arendatud keskkonnahariduse kvaliteedisüsteemidest ning teeme nendega koostööd. Korraldame 16 osalejale (8 mõlemast organisatsioonist) veebipõhise ettevalmistava kursuse märtsis ning koolitusreisi Helsingisse 22.-24. aprillil.
- Oktoober 2024: On loodud interdistsiplinaarne ringmajanduse õppeprogramm, mis põhineb varem seatud kvaliteedi mõõdupuudel. Korraldame 16 osalejale (8 mõlemast organisatsioonist) veebipõhise ettevalmistava kursuse ning koolitusreisi Tartusse 23.-25. septembril, et katsetada täiustatud kvaliteedihindamise tööriistu uue ringmajandusprogrammi piloteerimisel. Ringmajandusprogramm on sisaldab õpilasi kaasavaid meetodeid, rõhutab kestlikkust, ressursitõhusust, jäätmete vähendamise olulisust ning tutvustab ringluslahendusi.
- Detsember 2024: Korraldatakse ülemaailmne veebinar, kus jagatakse projekti tulemusi, kogemusi ja õppetunde laiema publikuga. Projekti materjalid tõlgitakse inglise, eesti ja soome keelde ning koostatakse põhjalik projekti kokkuvõte laiemaks levitamiseks.
Meie eesmärgid kattuvad ERASMUS+ prioriteetidega, pakkudes haridustöötajatele olulisi töövahendeid: oma töö kvaliteedi hindamise tööriistu, ringmajanduse õppeprogrammi ja toetavat võrgustikku koostööks. Need tööriistad toetavad haridustöötajate professionaalset arengut, et õpetada järgnevatele põlvkondadele, kuidas keskkonda säilitada ja kliimamuutustele vastu astuda.
Loodud materjalid:
Projekti koduleht:
Tegevused ja nende tulemused kajastatakse Tartu loodusmaja kodulehel ning Soome partneri kodulehel ning ERASMUS+ rahastatud projektide süsteemis.
Fotod Tartu loodusmaja ja Eesti Keskkonnahariduse Ühingu ühiskülastusest Soome partnerite juurde 22.aprillil 2024.
Autor: Minttu Paananen

Projekt täisnimi: UNESCO ühendkoolide võrgustiku ja Läänemere Projekti (BSP) kestliku arengu haridust toetavad tegevused Eesti koolidele 2023-2024 (RE.4.04.23-0244)
Projekti toetab: SA Keskkonnainvesteeringute Keskus

Projekti kestus: 01.09.2023 – 30.09.2024
Projektijuht: Maria Ivanova, maria.ivanova@tartuloodusmaja.ee
Projekti partnerid: Juhtpartner Tartu loodusmaja, koostööpartneriteks MTÜ Mondo, UNESCO Eesti Rahvuslik Komisjon
Projekti eesmärk:
Üleriigilise ja rahvusvahelise keskkonnaharidusliku koostöö arendamine UNESCO ühendkoolide vahel ning keskkonnateadlikkust suurendavate ühistegevuste pakkumine koolidele. Projekti eesmärk on rahvusvahelise võrgustiku koostöö kaudu kasvatada Eesti õpilastes aktiivset keskkonnateadlikku hoiakut. Projektis osalemine annab õpilastele võimaluse omandada teadmisi ja oskuseid ning kujundada hoiakuid ja väärtushinnanguid vastutustundlikuks maailmakodanikuks kujunemisel. Projekt toetab koole kestliku arengu põhimõtete järgimisel õppetöös ja tegevustes ning pakub üleriiklikke ja rahvusvahelisi võimalusi koolituseks ja õppetöö mitmekesistamiseks.
Projekti tulemused:
1) Võrgustiku koordinaator kavandab ja koordineerib võrgustiku keskkonnahariduslike tegevusi (6 loodusvaatlusprogrammi tegevused, Läänemere ja kestliku arengu teemaline veebiviktoriin, töövarjupäevad teadlastega õpilastele, koolitused jt ), suhtleb koolidega ja nõustab liikmeid võrgustiku tegevuste osas, aidates luua koolides tegevuste järjepidavust. Kaasab võrgustiku liikmeid võrgustiku arendustegevusse rahvusvahelisel tasandil, et parendada koordineerimise ja ühistegevuste kvaliteeti. 2023/2024 õppeaastal kavandab ja viib läbi 2 kontakt- ja kuni 3 veebipõhist koostööseminari võrgustiku liikmetele, eesmärgiga jagada toimuvad praktikad ja leida sõpruskoole – tuleviku projektide partnereid. Koordinaator osaleb ka võrgustiku aastakonverentsi kavandamisel, mis on oluline sündmus võrgustiku sidususe ja kvaliteetse infovahetuse tagamiseks. Mainitud tegevustesse on planeeritud kaasata 2023/2024 aastal ca 140 inimest.
2) Harrastusteaduse ja õpetajate digioskuste edendamiseks korraldatakse 3 koolituspäeva eri aastaaegadel (sügis, talv, suvi), mis on omavahel seotud ning tuginevad Läänemere Projekti looduvaatlusprogrammidele, mille jaoks oli varasematel aastatel loodud põhjalikud juhend- ja õppematerjalid. Koolituspäevade fookuses on andmebaaside kasutamine loodusvaatluste talitamisel ja praktilised tegevused. Need aitavad õpetajal süstemaatliselt lõimida harrastusteadust ja elurikkuse teema käsitlemist oma õppetöösse. Koolitused on olulised, et tagada järjepidavat loodusvaatluste programmide läbiviimist võrgustiku koolides.
Lisaks korraldatakse energeetika, keskkonnasäästliku majanduse ja rohepöörde teemaline 1-päevane koolitus, kus tutvustatakse teemade käsitlemist toetavaid õppematerjale (hariduslik rollimäng ja kestlikkuse pädevusi arendavad ülesanded). Koolitustesse kaasatakse kokku 100 inimest ning koolituste materjalid on hiljem avalikult kättesaadavad.
3) 2024. aasta kevadel toimub Soomes Seili saarel rahvusvaheline õppelaager, mis keskendub kestliku arengu eesmärkidele ja õpilaste kestlikkue pädevuste arendamisele, sh ka kultuuridevahelise koostööle, kus osleb 6 osalejat Eestist. 2024. a augustil toimub Läänemere ekspeditsioon purjekatel 24 osalejale, kes õpivad tegema loodusvaatlusi Läänemerel, kasutavad vaatluste tegemisel loodusteaduslikke meetodeid ning teadvustavad Läänemere suuremaid probleeme ja püüavad leida lahendusi, mida kooli või klassiga ära teha saaksid. Õppereisidel saadud kogemused, teadmised ja uued tutvused võimaldavad osalevatel õpilastel ja õpetajatel leida toetajaid ja kaasamõtlejaid, et üheskoos liikuda keskkonnasäästlikumate igapäevaste harjumuste poole. Laagrites loodud kestliku arengu teemalisi töötubasid viivad osalejad läbi ka oma koolides.
Projekti koduleht:
Tegevused ja nende tulemused kajastatakse võrgustiku Läänemere Projekti riiklikul kodulehel ja rahvusvahelisel kodulehel ning tegevused lingitakse ära Maailmakooli kodulehel.
Täisnimi: Kliimateadlikud lahendused linnakeskkonnas läbi haridusliku kliimaraja
Kestvus: 01.07.-31.12.2023
Eelarve: 103 010 € kokku (programm 92 709 €, omaosalus 10 301 €)
Rahastaja: Projekti ER213 COOLspot kaasrahastab Eesti EL välispiiri programm 2014-2020. Lisaks toetas Tartu linn 10 301 euroga reservifondist.
Lühikokkuvõte:
COOLspot juhib linnaelanike ja külaliste tähelepanu kliimamuutustega ja elurikkuse vähenemisega seotud keskkonnaprobleemidele ning tutvustab olemasolevaid kliima- ja keskkonnateadlikke lahendusi loodusmaja pargi näitel. Luuakse kliimaõpperada, mille infotahvlite juures on võimalik sooritada praktiline tegevus või vaatlus selleks, et probleemi mõista ja lahendust uurida. Korraldatakse kliimarada tutvustavaid sündmusi ja viiakse ellu vajalikke taristut parendavaid töid.
Tulemused
Loodusmaja pargialale tehtud investeeringute ja õpperaja tahvlite paigaldamise tulemusena muutub park sobivamaks kohaks nii otseselt õppetegevuseks kui ka harivaks puhkuseks.
- Õpperajal tuuakse esile nii olemasolevad lahendused pargis ja hoone välisfasaadil kui käesoleva projekti tulemusena lisandunud taristu elemendid nagu kogumiskastid jäätmete liigiti sorteerimiseks, köögiviljaaia kastidega õppeväljak, drenaažisüsteem liigse vihmavee juhtimiseks tiiki ja peenardesse. Õpperaja tahvlid kavandatakse nii, et taristu ja pargi lahenduste juures oleks võimalik sooritada mõni praktiline tegevus või vaatlus, selleks, et probleemi mõista ja lahendusi leida. Investeeringutega panustatakse lisaks elanike keskkonnateadlikkuse tõstmisele ka turvalisema, erinevatele inimrühmadele paremini ligipääsetavama ja atraktiivsema keskkonna loomisele.
- Korraldatakse kaks avalikku üritust 250 inimesele, mille peamiseks sihtrühmaks on pered. Avalikel üritustel keskendutakse raja tutvustamisele juhendatud tegevuste kaasabil ning korraldatakse roheliste oskuste õpitoad.
- Lisaks korraldatakse koolitus 10 huvikooli õpetajale, kes õpivad kasutama rada õppevahendina ning viivad seejärel läbi oma õpilastega õuesõppe tunde, kaasates kokku 250 erinevas vanuses õpilast.
- Rada tutvustatakse ka 75 külastuskeskuse külastajale giidiga ekskursioonide käigus. Projekti jooksul kaasatakse teadlikkuse tõstmise tegevustesse kokku 585 inimest ning hiljem on rada igal aastal kättesaadav vähemalt 30 000 keskuse ja pargi külastajale, sh õpilaste rühmadele. Väljatöötatud giidiga programmi kasutatakse ka edaspidi ekskursioonide ja õppekäikude läbiviimisel.
- Pargi täiendamisest ja õpperaja loomisest teavitatakse Tartu peamistes sidekanalites, sh üleriigilistes ajalehtedes.
Infrastruktuuri tulemused:
Üks osa investeeringutest aitab kaasa Tartu loodusmaja pargi turvalisemaks ja ligipääsetavamaks muutmisele, nagu madalate pollarvalgustite ja laternapostide remont, drenaažisüsteemi paigaldamine, mis takistab kõnniteede kattematerjali vihmaveega minema uhumist, terrasside korrashoid, pinkide ja pargimööbli remont õuesõppe aladel. Teine osa investeeringutest on suunatud pargi õppekeskkonna parandamisele, rajades mänguväljaku elementidega õppeköögiviljaaia, kogunemisala avalike ürituste ja koolituste külastajatele, paigaldades jäätmekogumiskonteinerid ning valmistades ja paigaldades kliimaraja väljapaneku.
Programmi lisainfo: https://ec.europa.eu/regional_policy/home_en

Antud tekst valmis Euroopa Liidu rahalise abiga. Selle teksti sisu eest vastutab ainuisikuliselt Sihtasutus Tartu Keskkonnahariduse Keskus ning selles kajastatu ei peegelda mingil juhul Programmi ega Euroopa Liidu seisukohti.
Projekt täisnimi: Kasvades oma toiduga

Projekti toetab: Sihtasutus Tartu 2024 ja Tartu linn, lisaks kaasfinantseering Rohelise kooli programmi tegevustest ja toetustest
Projekti kestus: 1.jaan 2022 – 31.dets 2024
Projekti üldjuht: Eesti Maaülikooli Mahekeskus, Elen Peetsmann
Projekti partnerid: Tartu loodusmaja koos Rohelise kooli programmiga
Projektijuht Tartu loodusmajas: Eeva Kirsipuu-Vadi
Projekti eesmärgid ja tegevused:
- Toetame Tartu ja Lõuna-Eesti koole ja lasteaedasid õppeaedade rajamisel.
- Mitmekülgne loovharidusprogramm aitab tõsta laste ja perede teadlikkust toidu kasvatamisest.
- Praktilised õppematerjalid aitavad rajada maheaeda ja rikastada aias tegutsemist.
- Loome aktiivse ja avatud Tartu kogukonnaaedade võrgustiku.
- Korraldame õunamahla pressimise aktsiooni “Kubiseb ubinaist” ja propageerime kompostimist “Lehed toiduks!” sündmustel abil.
Projekti koduleht: https://kasvadesomatoiduga.emu.ee/
Projekti toel valmivad materjalid on leitavad projekti üldlehelt ja Rohelise kooli programmi õppematerjalide lehelt
Käesolevat lehekülge aktiivselt ei uuendata, projekti kohta detailne info on leitav projekti kodulehelt.
Projekti eesmärk: Projekti peamine eesmärk on tõsta inimeste keskkonnaalast teadlikkust ning suurendada jäätmete sorteerimise, säästliku tarbimise ja taaskasutusega seotud igapäevaharjumuste juurutamist nii laste kui täiskasvanute hulgas.
Projekti kestus: 01.01.2021 – 31.10.2022
Projekti toetab: Keskkonnainvesteeringute Keskus

Projekti tegevused:
- Tartu loodusmaja mobiilne infopunkt osaleb säästlikule eluviisile ja taaskasutusele suunatud teavitustegevustega vähemalt kaheteistkümnel Tartus toimuval rahvaüritusel. Rahvaüritustel viiakse läbi harivaid õpitubasid nii jäätmete sorteerimise kui taaskasutuse ja jäätmetekke vähendamise kohta. Lisaks jagatakse informatsiooni, kuidas säästlikumalt tarbida, kuidas ja mida saab taaskasutada.
- Jäätmetekke vähendamise ja keskkonnateadlikkuse teavituskampaania sotsiaalmeedias: “Tarbi targalt – korduvkasuta – sorteeri prügi”
- Lauamäng “Kes tarbib kõigest väest, ei saa üle prügimäest!”
Lisainfo: https://www.tartuloodusmaja.ee/mobiilne-infopunkt/
Projekt täisnimi: UNESCO ühendkoolide võrgustiku ja Läänemere Projekti (BSP) kestliku arengu haridust toetavad tegevused Eesti koolidele 2022-2023 (RE.4.04.22-0060)
Projekti toetab: SA Keskkonnainvesteeringute Keskus

Projekti kestus: 01.07.2022 – 30.09.2023
Projektijuht: Maria Ivanova, maria.ivanova@tartuloodusmaja.ee
Projekti partnerid: Juhtpartner Tartu loodusmaja, koostööpartneriteks MTÜ Mondo, UNESCO Eesti Rahvuslik Komisjon
Projekti eesmärk: Üleriigilise ja rahvusvahelise keskkonnaharidusliku koostöö arendamine UNESCO ühendkoolide vahel ning keskkonnateadlikkust suurendavate ühistegevuste pakkumine koolidele. Projekti eesmärk on rahvusvahelise võrgustiku koostöö kaudu kasvatada Eesti õpilastes aktiivset keskkonnateadlikku hoiakut. Projektis osalemine annab õpilastele võimaluse omandada teadmisi ja oskuseid ning kujundada hoiakuid ja väärtushinnanguid vastutustundlikuks maailmakodanikuks kujunemisel. Projekt toetab koole kestliku arengu põhimõtete järgimisel õppetöös ja tegevustes ning pakub üleriiklikke ja rahvusvahelisi võimalusi koolituseks ja õppetöö mitmekesistamiseks.
Projekti tulemused:
Kahe õppelaagri ja ühe aastakonverentsi korraldamine õpetajate ja õpilaste jaoks
Õppepäevadel, laagrites ja konverentsidel saadud kogemused, teadmised ja uued tutvused võimaldavad osalevatel õpilastel ja õpetajatel leida toetajaid ja kaasamõtlejaid, et üheskoos liikuda keskkonnasäästlikumate igapäevaste harjumuste poole. Tihti leitakse mõttekaaslased välisriigist ning õpitakse juurde ka kultuuri, keelt ning jagatakse omavahel päeva- ja keskkonnapoliitilisi teateid. See kõik toetab noori aktiivseks ja keskkonnast hoolivaks maailmakodanikuks sirgumisel, oma mõtete väljendamisel ja oma mina-pildi loomisel. Laagrites loodud kestliku arengu teemalisi töötubasid viivad osalejad läbi ka oma koolides ja võrgustiku aastakonverentsil.
Harrastusteaduse edendamine
Õpetajaid toetab aasta jooksul haridustehnoloog, kes teeb koolitusi õpetajate ja õpilaste digioskuste arendamiseks loodusvaldkondliku harrastusteaduse kaudu (vaatluste tegemine ja andmebaaside kasutamine õppetöös ja uurimistöödes); veebikoolitused salvestatakse ning need on hiljem kõigile huvilistele kättesaadavad. Loodusvaatluste kaudu õpivad õpilased loodust tundma, elurikkust ja looduskaitset väärtustama ning panustavad harrastusteadusesse.
Võrgustiku koolide külastamine
Koolide külastuste tulemusena tekib koolis oma meeskond õpetajatest ja kooli juhtkonnast, kes koostab oma kooli UNESCO säästva arengu eesmärke toetava tegevuste plaani. Koolipere saab teadlikumaks ning kujuneb säästva arengu teemadega tegelev töörühm. Külastuste põhjal tehakse juhtumianalüüsid ja kokkuvõtted, mida kasutatakse edaspidises koolide nõustamises ja toetamises ning võrgustiku arendustöös.
Projekti koduleht:
Tegevused ja nende tulemused kajastatakse võrgustiku Läänemere Projekti riiklikul kodulehel ja rahvusvahelises blogis ning tegevused lingitakse ära UNESCO ühendkoolide võrgustiku kodulehel.
Projekt täisnimi: UNESCO ühendkoolide võrgustiku ja Läänemere Projekti (BSP) kestliku arengu haridust toetavad tegevused Eesti koolidele 2021-2023 (projekt nr 18507)

Projekti toetab: SA Keskkonnainvesteeringute Keskus

Projekti kestus: 01.01.2022 – 31.01.2023
Projektijuht: Maria Ivanova, maria.ivanova@tartuloodusmaja.ee
Projekti partnerid: Juhtpartner Tartu loodusmaja, koostööpartneriteks MTÜ Mondo, UNESCO Eesti Rahvuslik Komisjon
Projekti eesmärk: Projekti eesmärk on aastal 2022 toetada UNESCO ühendkoolide võrgustiku ja Läänemere Projekti (BSP) koole Eestis säästvat arengut toetava hariduse elluviimisel ning kestliku arengu eesmärgi nr 4 (kvaliteetne haridus) saavutamisel keskkonnaharidusalase koostöö kaudu. Projekti raames koostöös MTÜ Mondoga valmib tegevuspõhine tunnikava algkoolile nii eesti kui vene keeles; 2 “Mission Z” eestindatud mängukomplekti gümnaasiumile. Nende materjalide väljatöötamiseks ning hiljem tutvustamiseks koolidele korraldatakse 2 metoodilist õppepäeva. Lisaks korraldatakse õpilastele ja õpetajatele 1 rahvusvaheline Läänemere päeva tähistav ekspeditsioon purjekatega Soome saarestikku, et kohtuda sõpruskoolidega ning õppida tundma inimtegevuse ja Läänemere ökosüsteemide seoseid, 1 võrgustiku aastakonverents.
Projektiga toetatakse järgmisi tegevusi:
- tegevuspõhise tunnikava loomine algkoolile nii eesti kui vene keeles
- kahe “Mission Z” eestindatud mängukomplekti valmimine gümnaasiumile ja selle tutvustamise õppepäevad
- Läänemere Projekti õpilaste purjeõpperetk Läänemere uuringuteks ja rahvusvahelise Läänemere Päeva tähistamiseks
- UNESCO ühendkoolide võrgustiku aastakonverents
Projekti koduleht:
Tegevused ja nende tulemused kajastatakse võrgustiku Läänemere Projekti riiklikul kodulehel ja rahvusvahelises blogis ning tegevused lingitakse ära UNESCO ühendkoolide võrgustiku kodulehel.
Võrgustiku tegevusi toetab ka Haridus- ja Teadusministeerium.
