Kestliku arengu hariduse edendamine õuesõppe meetoditega Läänemere tervise parandamiseks

Projekti nimi: Kestliku arengu hariduse edendamine õuesõppe meetoditega Läänemere tervise parandamiseks

Rahastusallikas: Nordplus Horisontaalne 2024

 

 

 

 

Projekti ID: NPHZ-2024/10120

Projekti periood: mai 2024 – aprill 2025

Kokku eraldatud summa: 70 584 eurot

 

Juhtpartner:

Tartu Keskkonnahariduse Keskus (EV, Sihtasutus)
Projekti koordinaator: Gedy Matisen (gedy.matisen@tartuloodusmaja.ee)

 

Koostööpartnerid:

“Puhta Leedu Nimel” (LT, MTÜ)
Projektijuht: Giedrius Bučas (info@savebaltic.eu)

Norrtälje Looduskaitse Sihtasutus (SE, MTÜ)
Projektijuht: Lotta Andersson (lotta@norrtaljenaturcentrum.se)

 

Projekti kokkuvõte:

Projekti eesmärkideks oli edendada keskkonnaharidust õuesõppe meetoditega, toetada osalevate organisatsioonide jätkusuutlikkust ning soodustada kultuuridevahelist koostööd Läänemere-äärsetes riikides. Selleks korraldati kolm haridussündmust Norrtäljes (videojäädvustus “Päev Läänemere jaoks” 19.06.2024), Tallinnas (videojäädvustus “Läänemere hääl” 15.10.2024) ja Vilniuses (videojäädvustus “Expedition closing event” 6.12.2024), mis toetasid “Save the Baltic Sea” algatust. Läbi praktiliste, mänguliste ja teaduslike töötubade, harrastusteaduse vaatluste, rannakoristuste, paneeldiskussioonide ja erinevate loengute käsitleti sündmustel erinevaid Läänemere probleeme ning võimalikke lahendusi oma ökoloogilise jalajälje vähendamiseks. Kolme sündmuse peale kokku oli osalejaid ja veebiteel kaasaelajaid umbes 2800.

 

save the baltic sea

 

 

 

Korraldatud sündmused olid suhtlusplatvormideks erinevatele keskkonna- ja haridustöötajatele ning õppijatele. Pakutud tegevused arendasid teaduspõhise lähenemise baasoskusi, sotsiaalset vastutustunnet ja kultuuridevahelist mõistmist. Osalejad laiendasid oma teadmisi Läänemerest, keskkonnaprobleemidest ning tõstsid oma võimekust rohepöörde ja jätkusuutliku arengu toetamiseks.

Lisaks sündmuskorraldusele loodi projekti käigus õuesõpet toetavaid vahendeid ja õppematerjale. Näiteks, võib nüüd Tartu loodusmaja pargis tutvuda interaktiivse rändkivide rajaga, mille abil saab kivimite kohta mängulisel viisil lisainfot hankida iga pargi külastaja iseseisvalt (ka inglise keeles). Aga need, kes tahavad geoloogide kombel natuke rohkem teemaga süvitsi minna, saavad tellida ühe järgnevatest õppeprogrammidest: “Rändkivide ja kivististe jälgedes” (4.–6. klassile) või “Kivide krüptovõti” (7.–9. klassile).

Norttälje Loodus- ja teaduskeskuse juhtimisel valmisid ökoloogia uurimiskomplektid, mis võimaldavad keskkonnahariduse jagamisel rakendada õuesõpet ja nn mobiilse klassiruumi metoodikat. Õppematerjalid on saadavad rootsi ja inglise keeles, et need võimaldaksid meie projekti kogemustest õppimist üle maailma õuesõppega tegelevates organisatsioonides. 

Projektipartnerite võrgustumine ja töötajate professionaalse arengu toetamine toimus igakuiste veebikoosolekute ja kahe füüsilise kohtumise teel (Norttäljes 18.-20.06 ning Vilniuses 5.-7.12.2024). Õuesõppe filosoofilist tausta ja teaduslikku efektiivsust tutvustas Rootsi õuesõppe ekspert Anders Szczepanski ning projekti tulemusi levitati veebinatri teel  (“Outdoor education and sustainability in action” 18. märts 2025), kuhu registreerus umbes 340 huvilist 51 erinevast riigist. 

Loodud materjalid:

EESTIKEELSED MATERJALID

INGLISKEELSED MATERJALID

Two geology study programs and animations of glacial erratics:

Six Mobile Classroom boxes for ecology studies outdoors:

  • One box named “Baltic Sea”: Focused on marine ecosystems, sustainability, and student-led inquiry. Box 1 content picture & the teachers’ manual for the Baltic Sea (“Östersjön” in Swedish)
  • Two boxes named “Insects, Birds and Plants on Land”: Exploring meadow biodiversity and cultural heritage through art, biology, and games. Box 2 content picture & the teachers’ manual for the Insects, birds & plants (“Insekter, fåglar och växter” in Swedish)
  • Two boxes named “Forest”: Encouraging sensory engagement and ecological literacy through games like “The Moose” and fungi-tree relationship studies. Box 3 content picture & the teachers’ manual for the Forest (“Skog” in Swedish)
  • One box named “Lake & Stream”: Featuring aquatic biodiversity, water quality testing, and nature-inspired poetry and play. Box 4 content picture & the teachers’ manual for the Lake & Stream (“Sjö och å” in Swedish)

LEEDUKEELSED MATERJALID

ROOTSIKEELSED MATERJALID

  • Videosalvestus Rootsis Norrtäljes toimunud “Päev Läänemere jaoks” 19.06.2024
    (täpsustamisel)