UNESCO ühendkoolide aastakonverents 2025 – võrgustiku võlu
UNESCO ühendkoolide aastakonverents 2025 – võrgustiku võlu
21.–22. augustil kogunesid koolide ja lasteaedade õpetajad, koolijuhid ning UNESCO maailmahariduse eestvedajad Elva Kultuurikeskusesse aastakonverentsile. Kahe päeva jooksul arutleti hariduse, kestliku arengu ja maailmahariduse edusammude ja tehtud tegevuste üle. Kohal olid nii kogenud võrgustikuliikmed kui ka need asutused, kes on alles liitunud või alles kaalumas liituda UNESCO programmiga.
Konverentsi avas Saksamaalt saabunud õuesõppepedagoog Johanna Pareigis, kes keskendus sellele, kuidas looduses olemine ja sellega koostegutsemine käivad käsikäes haridusega. Tema praktilised näited ja meetodid julgustasid õpetajaid liikuda klassiruumist välja, arendada õpilastes/õpetajates loovust, suurendada loodusega kohalolu ja sotsiaalseid oskusi.
Esimesel päeval said huvilised võtta osa neile huvitavast töötoast ning omandada uusi kogemusi. Samaaegselt toimusid neli töötuba:
Kultuuripärandi, laualumängude ja pillide töötuba viis läbi Annika Mändmaa ning osalejad said olla osa muusikalisest programmist ja lugude vestmisest ja lisaks kuulda pärimusmuusikat.
Demokraatikamusklite trenni ja võimalikke harjutusi juhendas Kirsika Ilmjärv ning osalejad said proovile panna nii vestluse oskused kui ka aktiivse kuulamise ja märkamise oskused.
Õuesõppe meetodeid viis praktiliselt läbi Johanna Pareigis, kes muuhulgas tutvustas looduspäeviku pidamise viise, koos õpiti lehtede joonistamist ning loodusega ühes olemist.
Valikaine “Globaliseeruv maailm” uut formaati tutvustas Maria Sakarias läbi rühmatöö ja koolitunnis kajastamiseks tehtud mängude.
Päeva lõpus võeti kandidaatkoolid vastu täisliikmeteks. Nende seas olid Narva Kesklinna Kool, Palade loodushariduskeskus, Tallinna Saksa Gümnaasium, Tõrva Gümnaasium ja Viru-Nigula lasteaed Kelluke. Palju õnne!
Teisel päeval keskenduti kooliterviklikule lähenemisele. Koostöös Tallinna Ülikooli ja Mondo Maailmakooliga loodi enesehindamise tööriist, mida osalejad said proovid ning enda kooli hetkeseisu kaardistada ja kavandada oma järgmisi samme. Jagatud kogemused näitasid, et maailmaharidus võib olla vägagi loomulik osa igapäevasest koolielust – alates parklate kaunistamisest koos klassiga soosides ühistranspordiga liikumist, asjade ringluse loomist, kus kõik said tuua liigsed asjad ning vahetada midagi teist endale vastu või koos koolirahvaga talgute ja maailmakuu korraldamisega. Lisaks sisukatele ettekannetele ja töötubadele jäi aega ka omavaheliseks suhtluseks, uueks õppeaastaks inspiratsiooni kogumiseks ja uute koostööde loomiseks. Seda kõike toetas Elva Kultuurikeskus ja selle looduslähedane keskkond, mis lõid selleks mõnusa ja toetava õhkkonna.
Aastakonverentsil jagati kogemuslugusid ning ettepanekuid ning soovitame soojalt teiste koolide ja õpetajatega ka teisi kogemuslugusid ja häid näiteid jagama. Nii saavad ka nemad inspiratsiooni ja julgustust jätkata. Õuesõpe, demokraatiaoskused, maailmaharidus ja kestliku arengu eesmärgid ei ole pelgalt eraldiseisvad lisateemad, vaid põimuvad igapäevases koolielus. Konverents näitas, et integreeritud hariduse kaudu on võimalik muuta nii koolikultuuri kui ka kogukonda laiemalt. Suurim väärtus osalejatel oli koosolemise tunne – teadmine, et Eesti õpetajad, lasteaiad ja koolid liiguvad ühiselt targema ja hoolivama maailma suunas.
Koostöös peitub jõud. Aitäh kõigile osalejatele, korraldajatele ja toetajatele –
UNESCO ühendkoolide võrgustik on võrratu just tänu teile.
Tartu Loodusmaja ja Mondo Maailmakool
Aastakonverentsi 2025 toimumist toetavad KIK, ESTDEV ja Kultuuriministeerium (UNESCO Eesti Rahvuslik Komisjon)
Mõned pildid: Unesco aastakonverents